utorok 15. septembra 2015

Broskyňovo-marcipánový koláč

Toto je koláč, ktorý som piekla vlani prvýkrát, teraz som sa rada k nemu vrátila. Môže sa robiť z čerstvých ale aj zavarených broskýň alebo marhúľ, či iného ovocia, ktoré sa dá pomixovať a je trošku kyslejšie, aby vyvážilo chuť marcipánu a čokolády.
Suroviny:
6 vajec,
14dkg masla
12dkg cukru
20dkg polohrubej múky
3 PL mlieka
0,5 prášku do pečiva
3 broskyne
8 PL čokoládovej polevy (alebo 100g roztopenej čokolády)
20dkg marcipánu
Postup:
Najprv v miske rozmixujeme umyté broskyne bez kôstky a so šupkou na pyré, robila som to tyčovým mixérom.
Vajcia rozdelíme, žĺtka vymiešame s cukrom a mäkkým maslom do peny, rozriedime mliekom, prisypeme preosiatu múku, v ktorej sme rozmiešali prášok do pečiva.
Nakoniec zľahka vpravíme otáčavými pohybmi tvrdý sneh z bielkov, nemiešame rýchlo, aby sa sneh neubil. Cesto nalejeme na tukom a múkou upravený plech veľkosti cca 40x24cm. Dá sa použiť aj papier na pečenie.
Rúru zapneme na 180°C.
Polievkovou lyžicou vtláčame do cesta v odstupoch broskyňovú kašu tak, aby neostala len na povrchu
Čokoládu roztopíme nad parou alebo v kastróliku s nepriľnavým povrchom, u mňa víťazí vždy spôsob s menším počtom riadu za predpokladu, že čokoláda sa nepripáli. Mám na to malú rajničku s hrubým dnom značky Berndes. Do stredu každej ovocnej kôpky dám za malú lyžičku čokolády
a aby bola citeľná v každom kúsku narezaného koláča, špajdlou porobím medzi kôpkami cestičky, ťahajúc plnku všetkými smermi. Je to pre mňa ako milovníčku výtvarného umenia zábava.


A ešte rýchlo nastrúhať na hrubom strúhadle stuhnutý marcipán na vrch koláča. Držím ho v chladničke pred použitím práve z dôvodu, že stuhnutý sa lepšie strúha. Robím si už doma svoj vlastný, ktorý som si vyvinula podľa informácií z netu. Nedávam do neho surové bielko a jeho príprava netrvá dlho ako pri iných druhoch. Recept pridám tiež.
 Ozdobovanie nesmie trvať moc dlho, piškóta musí ísť do rúry čím skôr. Pečie sa do oddeľovania okrajov od plechu, teda takých 30 minút. Nesmie sa vysušiť ani ostať surová. Teraz som mala domáce vajíčka, hneď vidieť krásnu farbu piškóty
Po miernom vychladnutí krájam na kocky. Ešte teplý je najlepší, lebo marcipán s roztopenou čokoládou a broskyňami je jednoducho božský!
Kto chce trocha luxusu, nastrieka si navrch šľahačku, to už ani nevravím, aká dobrota to potom bude.

Žiadne komentáre: