piatok 20. mája 2016

Mäkučký tvarohový koláč

Z maďarského webu pod názvom Pihe-puha túrós. Koho by nezlákal taký názov? tvarohové u nás môžu byť každý týždeň, tak som ho vyskúšala a je fakt vynikajúci.
Veľmi podobné cesto som už robila plnené orechami, ani nie tak dávno. Tiež je to maslové kysnuté vaľkané cesto. Je kvalitné a variabilné, aj naslano.
Suroviny:
cesto: 200g hladkej múky 00 extra, 100g masla, 3 žĺtky, 10g čerstvého droždia, troška cukru, 100ml vlažného mlieka
plnka: 500g mäkkého tvarohu, 100g cukru, citrónová kôra, sneh z 3 bielkov
Postup:
v mlieku som rozmiešala cukor a droždie, nechala zapracovať. Maslo som spracovala s múkou, pridala žĺtky a kvások a vymiesila cesto. To som rozdelila na dve rovnaké časti. Netreba ho teraz nechať kysnúť.
Nie je ho veľa, tak som použila malý plech 23x32cm. Vystlala som ho papierom na pečenie (čo možno ani netreba, keďže cesto je mastné dosť)
Pripravila som plnku: tvaroh treba zmiešať s cukrom, citrónovou kôrou a vyšľahaným pevným snehom z bielkov.
Keďže cesto je mäkké, rozhodla som sa ho vyvaľkať medzi dvomi papiermi veľkosti plechu. No toto nie je krehké ale kysnuté cesto, tak sa mi poriadne nalepilo na papier. Bola som rada, keď som ho odtiaľ dostala. Tak som si pekne jemne pomúčila dosku a cestíčko znovu vyvaľkala na veľkosť plechu tam. Nebol to veľký problém. Pomocou valčeka som ho premiestnila do plechu, popichala vidličkou, vyliala naň plnku a zakryla druhým, takisto vyvaľkaným plátom. Ten som tiež popichala.
Takto som ho nechala 15 minút podkysnúť.
Koláč sa piekol 35 minút na 180°C, posledných 8 minút som ho preistotu zakryla alobalom, bol už pekný červený.
Krájala som ho na kocky keď trocha vychladol, cukrovala som ho až po úplnom vychladnutí.
Zmizol veľmi rýchlo. Je to síce malá dávka, ale naozaj nám veľmi chutil. Mám rada rána s hrnčekom kakaa a voňavým domácim tvaroháčom.

včera, 5. 6. 2016, šmrncnutý domácim slivkovým džemom, použila som tami nitriansky Tučný hrudkovitý tvaroh.

Pár kúskov ostalo aj na druhý deň na raňajky, cesto nasaje vlhkosť z tvarohu a úplne zmäkne, až sa rozplýva. 

Žiadne komentáre: