utorok 7. júla 2015

Cuketa na všetky spôsoby


Táto zeleninka je tak všestranne použiteľná, že je hriechom ju v kuchyni nepripraviť čo najčastejšie.
Patrí medzi tekvice, obsahuje veľa vody a málo kalórií - čo viac nám, ženám, treba? len žartujem, potrebujeme aj veľa bielkovín, vlákniny, minerálov a vitamínov. preto je dobré vytvoriť si pestrý jedálniček a cuketu kombinovať aj s mäsom, syrom, vajcami, či inou zeleninou.
A keďže je naozaj nevýraznej chuti, skvelo sa dá ozvláštniť rôznymi bylinkami a koreninami.
Prinášam vám niekoľko tipov, ktoré som sama vyskúšala alebo ktoré sú u mňa už stálicami.
Cuketová zmes na hrianky je naozaj vynikajúca. Milujem teplé raňajky a preto mi tento recept veľmi vyhovuje:
Očistenú a nastrúhanú cuketu podusíme na cibuľke, pridáme kúsky červenej papriky a plátky cesnaku, ďalej dusíme, osolíme, okoreníme. nakoniec prisypeme strúhaný syr a hrsť posekanej petržlenovej vňate. Naukladáme na opečené hrianky, tu to boli krajce opečeného rožka.

túto zmes som vyskúšala aj zapiecť ako nákyp, pridala som na zahustenie trocha strúhanky a piekla som ju v maslom vymazanej forme s plátkami slaniny a neskôr aj strúhaným syrom navrchu. Tiež výborný, ľahký obed

Cuketové risotto sme jedli minulé leto ako samostatný chod 
aj ako prílohu s vyprážanému kalerábu a zeleru. Mimochodom z tých dvoch mi viac chutil kaleráb, zeler som robila prvý raz, ale neočaril ma.

Cuketová polievka bola tiež jemnej a lahodnej chuti, rozmixovaná so sladkou smotanou na krémovú. 
Tu som zasa robila zeleninovú zmes s cuketou na ázijský spôsob, so sójovou omáčkou, zázvorom a sezamovými semienkami.


Ku kuracím vyprážaným kúskom som ju podusila so špenátom ako prílohu
Cuketovú omáčku robievam často ako klasický prívarok, vyskúšala som variantu na karameli
a pred pár dňami som robila prívarok z kalerábu s cuketou, zápražku som robila dopredu, po zaliatí vodou som do nej pridala nahrubo postrúhaný kaleráb a keď bol skoro hotový, pridala som cuketu  a zjemnila šľahačkovou smotanou. 
Cuketa je výborná v kombinácii s paradajkami a syrom, pokrájaná na kolieska a zapečená
V reštaurácii, kam zájdeme párkrát do roka a je v neďalekej dedine(podotýkam, že je naozaj na vysokej úrovni, preto tam ideme radšej ako do mesta), podávajú cuketové palacinky plnené hubovým paprikášom. Robila som ich aj doma, pridala som navyše aj hrášok a môžem len odporúčať. Do palacinkového cesta sa pridá najemno postrúhaná cuketa. Recept na cuketu v karameli aj tieto cuketové palacinky mám na Vareche.sk: http://varecha.pravda.sk/recepty/cukinove-palacinky-plnene-hubovo-hraskovym-pa/53080-recept.html
Cuketu som minule nahádzala aj do bublaniny spolu s čerešňami. Manžel ponúkol v práci kolegu a ten uhádol, čo je to zelené, chválil a dobre sme sa zasmiali, lebo manžel ani nevedel, čo som tam prikmotrila.
Ochutnali ste už plnené cuketové kvety? My áno, naplnila som ich podľa receptu na obale kvietkov, ktoré pochádzali z Talianska. Slaninka, šalátový a krémový syr tam šiel, naplnené kvety sa dali zapiecť na pár minút do rúry. Nebolo to zlé ale mne vadila tá charakteristická zelená chuť, preto som si povedala, raz som ochutnala a dosť. Našim síce chutilo, ale tiež chýbalo to zaručené: môže byť aj častejšie, takže asi nebude.


podávala som ich s avokádovým krémom a na dekoráciu použila listy kučeravého kelu a hurmikaki

V týždni sme mali zase cuketový obed, tentoraz s kuracím mäsom. Recept sa mi vydaril nad očakávanie, preto si zaslúži zvláštnu kapitolu: Kuracie placky s cuketou









Žiadne komentáre: