streda 15. júla 2015

Lahodná pórková polievka so šalviou


Dnes som varila polievku na francúzsky štýl.
Mala som dva stredne veľké póry, pokrájané na kolieska som ich pražila na lyžici olivového oleja v hrnci.
Keď povädli, podliala som ich asi pol deci bieleho vína, ktoré sme včera otvorili pre návštevu a neminulo sa. Otvorené víno v chladničke netreba dlho skladovať. Je to moja obľúbená značka Chardonnay, tak som si trochu naliala aj do pohárika. Moc nie, lebo je dosť teplo, aby mi neuškodilo.
Víno som nechala skoro všetko odpariť a vtedy som pór zaliala niečo vyše litrom slepačieho vývaru. Môže byť aj zemiakový či iný zeleninový vývar nevýraznej chuti, prípadne voda, vtedy nezabudnite osoliť. Keď tekutina zovrela, pridala som jeden veľký na menšie kusy pokrájaný zemiak a dva lístky čerstvej šalvie.
Na miernom ohni polievka pomaličky pobublávala, sem-tam som ju ochutnala a skonštatovala vždy inú chuť. Ku koncu už bola úplne iná ako na začiatku. V momente, keď zemiaky zmäkli, celé vrátane lístkov šalvie som prešla ponorným mixérom, priliala šľahačkovú smotanu asi deci a pridala kúsok kravského masla 82%.
Týmito dvomi surovinami sa zjemňuje a sú typické pre francúzsku kuchyňu tak isto ako dochucovanie vínom. 
Namiesto obligátnych krutónov som ako vložku použila na kvapke masla slabo opražené pohánkové vločky. Tie pchám kam sa len dá, pretože pohánka obsahuje rutín, ktorý spevňuje cievy a žily.

 Musím povedať, že to bol dobrý nápad, manžel mi po jedle, ktoré mu chutilo, zvykne povedať buď: "takéto chutné som ešte nejedol" alebo " takéto môžeš variť kedykoľvek". Teraz povedal tú druhú vetu, takže som spokojná aj ja. Nech aj vám chutí, ak si takúto polievku uvaríte!

Žiadne komentáre: