streda 1. júla 2015

Bôčik v rímskom hrnci (eintopf)


Po všetkých tých ľahkých a väčšinou zeleninových jedlách sa človeku občas zažiada aj niečo naozaj hriešne dobré, z čoho mu steká po brade chutnučká tučná šťava...
Pekný prerastený kúsok bôčika sa dostal do užšieho výberu spolu so zemiakmi. Mäsa nebolo veľa, tak som sa rozhodla, že ho upečiem spolu s prílohou a to na prírodno, v rímskom hrnci. Do neho sa nedáva žiadny tuk ani tekutina, všetko sa dusí vo vlastnej šťave.
Rímsky hrniec nezabudnite pred použitím namočiť do vody asi na pol hodiny spolu s vrchnákom. Pred úplne prvým použitím až na dve hodiny. Póry hlineného pekáča nasajú vodu a jedlo sa bude pariť vo vhodnom prostredí, vôbec ho nebude treba podlievať/polievať, také lenivé varenie ale zas veľmi chutné, keďže vo vlastnej šťave.
Bravčový bôčik som nakrájala na hrubšie plátky, poriadne osolila a posypala celou rascou. Na dno pekáča som naplátkovala jednu cibuľu a šesť či sedem strúčikov cesnaku. 

Očistené a na štvrťky pozdĺžne pokrájané zemiaky som v mise zmiešala so soľou a celou rascou, tak som ich potom navrstvila na cibuľu s cesnakom, pekáč netreba ani potrieť tukom.

na zemiaky som pokládla plátky mäsa
Zakryla vrchnákom a vložila do STUDENEJ RÚRY. Toto je veľmi dôležité, pretože hlinená nádoba je háklivá na rýchlu zmenu teploty, môže ľahko prasknúť. Teplotu som nastavila na 200°C a ďalej som sa išla venovať inej robote asi na trištvrte hodiny. po tomto čase som nakukla do hrnca, ako dlho mám ešte jedlo piecť. Aj vyložiť pekáč z rúry treba na utierku alebo drevenú podložku, na studenej pracovnej doske sa môže poškodiť
Usúdila som, že obsah hrnca potrebuje ešte asi rovnaký čas na dohotovenie
Po jeden a polhodinovom dusení som vrchnák sňala, vrch mäska bol už červenkavý, otočila som ho a zapla len gril, už bez vrchnáka sa teda dopieklo jedlo do finále. Bôčik mäkký, zemiaky príma a šťavy bolo práve akurát.
Medzičasom som narýchlo pripravila čerstvý šalát a mámivá vôňa bôčika nás nenechala dlho hladných. Zvyšok jedla som zakryla, ostane dlho teplé. Na čistenie pekáča netreba žiadne čistiace prostriedky, len čistú vodu so soľou a kefku. Nachať vysušiť a skladovať vsunuté do seba. Prajem aj vám pohodové varenie.


Žiadne komentáre: