streda 21. januára 2015

Ryby, rybky, rybičky


 
 Boli časy, keď som rybu jedávala len na Vianoce ako povinný chod. Kockaté filé vypražené s majonézovým šalátom. Nebolo to zlé, ale pochutnávať som si na ňom nevedela, pripadalo mi mdlé.
Otcovo halászlé na záhrade bolo zasa plné kostí a kostičiek, kým som sa ako-tak najedla, prešla aj hodina:-)
   Pred pár rokmi sme doma ryby moc nejedávali, nejak nám nechutili, aj po rozmrazení boli plné vody. A potom prišlo obdobie supermarketov, keď sme ochutnávali všelijaké čerstvé(teda nie mrazené) morské aj sladkovodné druhy a začali sme im prichádzať na chuť. Určite zohral veľkú úlohu aj fakt, že sú veľmi prospešné pre naše zdravie, ľahko stráviteľné a pečené aj veľmi chutné. Hlavne tie mastnejšie druhy.
   Pri príprave rýb je najdôležitejšie dodržať krátku tepelnú úpravu. Majú jemné mäsko, ktoré je hotové raz-dva. Pri chuťovo nevýrazných si pomôžeme koreninami, nejakou skvelou omáčkou alebo marinovaním. Inak to netreba preháňať, stačí soľ, citrónová šťava, prípadne cesnak a vynikne ich prirodzená chuť.
   Rozhodla som sa pozbierať sem jedlá z rýb, ku ktorým mám fotky. Svoje      
prvé pečené pstruhy som len osolila, pokvapkala citrónom a piekla v rúre na masle. Vydarili sa, a to ma osmelilo k ďalším


   










Nasledovali pstruhy pečené v rúre spolu so zemiakmi a šampiňónmi, zaliate smotanou.
 To bola úplná bašta!
Celý recept mám zverejnený na Vareche http://varecha.pravda.sk/recepty/pecene-pstruhy-so-sampinonmi-provensalskym-/48992-recept.html                                  
Ďalšou výbornou voľbou bol tuniak s cestovinou papardelle, bol okorenený čerstvým tymiánom, ten milujem. Inšpiráciou mi bol recept od Evušik z Varechy.

  Tento obrovský steak z tuniaka som naraz ani nedokázala zjesť:-)
Zo zavináča som skúsila pripraviť rybací šalát, tiež to bola inšpirácia z Varechy, veľmi dobré raňajky to boli, pamätám si
A nedávno si nás doma získal fazuľový šalát s tuniakom v oleji od varecháčky Salinky. Ona tam síce mala sardely, ale obe kombinácie sú úplne fantastické!

Kvalitného tuniaka v konzerve máme veľmi často, či už ako výbornú nátierku na pečivo, alebo keď dcéra zahlási bezpečivový deň. Vtedy namiešam nám tak známu zmes tuniaka v oleji, ľadový šalát na rezance, trocha cibule, rajčiny, niekedy olivy, inokedy zas vajce na tvrdo, či uvarená fazuľa. Ochutené soľou a pár kvapkami citrónovej šťavy. Sýte, farebné jedlo bohaté skoro na všetky živiny.
Ak raz ochutnáte čerstvú makrelu, dám na to krk, že ju budete mať na jedálničku častejšie. Ja som sa do nej totiž zbláznila:-) Patrí medzi mastné ryby, to jej dáva práve výsostné postavenie z hľadiska výživnosti ale aj chuti. V lete som ju grilovala k romantickej večeri s mojím drahým:-) Stačila nám k nej fľaša výborného bieleho vína, mihotanie sviečok a cvrlikavé zvuky nočného hmyzu na terase. 
Údenú makrelu som nie raz použila na prípravu nátierky, je ozaj delikátna.
 Cez leto, keď sa žiadajú ľahšie jedlá, som potom častejšie robila rybky, ochutnali sme zlatú pražmu s citrónovými zemiakmi:
Sumca na paprike s tvarohovými haluškami -podobné jedlo, aké sa bežne podáva v maďarských reštauráciách. Kôpor nesmel, samozrejme chýbať.
 Manžel medzičasom začal znovu chodiť na ryby:-) Oprášil svoju rybársku výstroj, dokúpil potrebné detaily a každú voľnú chvíľku (rozumej takú, keď som jeho čas nezadelila ja), trávil pri vode. Často s dlhým nosom ale vyvetranou hlavou sa vracal domov v nádeji, že som nečakala na úlovok, a navarila som "hocičo" jedlé:-)
A keď sa mu predsa pošťastilo, už z brány kričal natešený na malú dcérku, aby prvá videla, aký je šikovný:-) to sa potom ešte pol dňa zabávali s úlovkom...
Jedného pekného kapríka krásne vyfiletoval, celý fotodokument je na Varechehttp://varecha.pravda.sk/recepty/vyprazane-filety-z-kapra-podrobny-navod-na-f/52060-recept.html.
Raz, keď budem dosť odvážna, skúsim to aj ja. Uvidíte, aký rozdiel je jesť vyprážané filety z kapra namiesto vyťahovania kostičiek;-) Paráda!
Ďalšie rybky uvaril v kotlíku ako halászlé
Mali sme ho aj pred minulým rokom ešte doma na Vianoce.
Aby som nezabudla spomenúť lososa. Je u nás veľmi častým hosťom. V manželovej úprave s lečom
V mojom podaní väčšinou len pečený na panvici na masle s trochou tymiánu a citrónovej šťavy 
Zatiaľ najkomplikovanejší recept na rybu som robila posledné Vianoce. Na Štedrý večer sme mali filé zabalené v liste šalátu s hubovou plnkou a pečené v lístkovom ceste s vínovou omáčkou a ružičkami zo zemiakovej kaše
 úplne na záver som si nechala dnešný náš obed. Kúpila som krásne hrubé filety z tresky, ktoré som osolila a poliala citrónovou šťavou, nechala pár hodín odležať
potom jednoducho vložila do maslom vymasteného pekáča, zaliala šľahačkovou smotanou s trochou soli a nastrúhanej mozarelly, na vrch pokládla kúsky masla a piekla nezakryté v rúre asi 25 minút. Podávala som ich so zemiakovou kašou.
Dúfam, že som vám urobila chute aspoň na jedno z týchto rybacích jedál. Ak áno, budem veľmi rada:-)
  







6 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Pekné pestré jedlá a fotky kukulienka :-) Kiežby som aj ja vedela mať z ryby pôžitok. Dnes sme mali pražmu, zjedli sme, nereptali, ale bolo to z vlastného donútenia, že ryby treba jesť ;-) Snažím sa im prísť na chuť, raz kúpim žraloka, inokedy lososa, tuniaka, pstruha, či makrelu - zjeme, občas chutí lepšie, občas menej... je to ryba a rybacina mi proste nejde, aj keď stále dúfam, že sa to časom zmení :-) katka78

Iveta Lencse povedal(a)...

Ďakujem pekne. Už pri druhej vete som vedela, že si to ty, Katka:-) Ten povzdych mi je známy. Rozmýšľam, či si nemohla byť v predošlom živote nejakou morskou vílou...:-) Sú jedlá, ktoré nám proste nesadnú, aj ja ich mám. Siliť sa nie je práve príjemné, ale mám ešte jeden tip pre teba: skús rybie karbonátky s rožkom namočeným v mlieku, strúhaným syrom a petržlenovou vňaťou. Tam sa dá pekne zamaskovať chuť ryby;-)

Anonymný povedal(a)...

Ivet moja, neskutočne krásna stránka...celá koľká je:-) Ja rybky milujem, každé leto za nimi putujem k moru. Na dovolenke ich v rôznych krajinách degustujem na všetky možné spôsoby a v kombinácii s miestnymi koreninami je to vždy nová chuť. Na konci leta môj muž kontroluje, či mi nenarástli plutvy:-) Som rada, že v tvojej rybkovej hitparáde je aj môj šalát :-) Pre mňa je táto tvoja stránka veľmi inšpirujúca. Len keby bolo čerstvých rýb.. Ďakujem :-)
salinka:-)

Iveta Lencse povedal(a)...

Ďakujem za pochvalu, som veľmi rada, že som ťa tu mohla aspoň na kúštik spomenúť. Tiež by som bola rada tomu, ak by bolo viac čerstvých všakovakých rýb na našom stole, na svojich exotických cestách si toho iste veľa ochutnala.
Budeš tu vždy vítaná!

Anonymný povedal(a)...

mám z tvojich receptov radosť

Iveta Lencse povedal(a)...

Teší ma, ďakujem:-)