sobota 10. januára 2015

Pomaly dusené hovädzie lýtko



Hovädzie mäso milujem. Nijaké iné mäso mi samé o sebe nie je tak po chuti ako práve hovädzina. A keď sa jeho chuť snúbi s chuťou zeleniny a červeného vína počas dlhého dusenia, idem priamo vylizovať tanier:-) 
    Pomalá tepelná úprava mäsa je typická pre francúzsku kuchyňu. A o jej výsostnom postavení v kulinárskom svete niet pochýb. Tento recept bol inšpirovaný práve francúzskou klasikou - Beef bourguignon, hovädzím na burgundský spôsob. Poznám spôsob prípravy aj od slávnej Julie Child, ale pravdupovediac, príliš zložité postupy nemám v láske, rada si varenie zjednodušujem. Takže vám predkladám svoj zjednodušený recept na výborné jedlo s použitím hovädzieho lýtka, čize nožiny alebo hovorovo móčingu. Úplne dobre by sa hodilo aj iné hovädzie predné. Tento druh mäsa plný kolagénových vlákien sa dlhou tepelnou úpravou na jazyku priam rozplýva a lepkavosť mäsa je predzvesťou dokonalého gurmánskeho pôžitku. 
    Takže zoznam použitých surovín:
750 g hovädzieho lýtka
    3 ks mrkva
    1 ks cibuľa
    1 PL(polievková lyžica) bravč. masti
    1 dcl červeného vína
    3 dcl hovädzieho vývaru
    2-3 ks bobkový list
    5-6 ks korenie čierne celé
    5 ks šampiňóny
    2 PL hrášok
    3 PL paradajkový pretlak
       soľ
A postup prípravy: Umyté mäso som pokrájala na hrubšie plátky, poutierala do sucha a na rozpálenej masti na panvici rýchlo opražila po jednom z oboch strán.

Rúra sa mi už medzitým predhrievala na 200°C. Jenskú misu som vymastila a naložila do nej mrkvu a cibuľu nakrájanú na plátky, posypala koreninami, vložila opečené a osolené mäsá a zaliala vývarom zmiešaným s červeným vínom a paradajkovým pretlakom.

Misu som zakrytú vložila do rozhorúčenej rúry a sledovala, kedy začne tekutina vrieť. Vtedy som teplotu stiahla na 130°C a dusila mäso 1 hodinu. Toto foto nižšie je urobené po tej 1 hodine.

Ďalšie dve hodiny sa mäso dusilo už odokryté, s občasným prevracaním vyčnievajúcich kúskov. Vôňa v kuchyni už bola priam neznesiteľná. Zamestnala som sa zatiaľ prípravou žemľových knedlí.
                                  Misa po vytiahnutí z rúry po 3 hodinách dusenia s redukovanou tekutinou.
Pridala som ešte mrazený hrášok a vložila do rúry už len na cca 5 minút. To hrášku stačilo. Očistené prekrojené šampiňóny som už len opiekla zvlášť na panvici a pokládla na servírované porcie.  Ak zvládnete takýto spôsob prípravy mäsa, poviete si (som si tým celkom istá), že to už je chuťovo vyšší level;-)                                                                
 

Žiadne komentáre: