streda 3. februára 2016

Trvanlivý orechový koláč

Najlepší je na tretí deň. Zaujímavé cesto, zaujímavá plnka, teda podľa mňa skôr cesto v ceste, pretože plnku si viem predstaviť aj ako samostatné cesto hoci aj bez ďalšej náplne či polevy.
Nemám veľmi v láske suchšie koláčiky, k tomuto ma doviedla diskusia na Vareche okolo koláča s takouto plnkou ale krehkým cestom, kde je rovnaký pomer múky a tuku(masla/ margarínu), plus žĺtka a kyslá smotana. Marilo sa mi, že mám v zbierke receptov po babke niečo veľmi podobné, tak som ho pohľadala, našla a chcela vyskúšať.
 Originál uvádzal cesto v pomere 20dkg masla, 20dkg múky a trocha v mlieku vzídeného kváska a štipky soli.
Už pri spracovávaní masla s múkou som vedela, že mne to cesto nie je po vôli, lepilo a nemala som potuchy, ako ho rozvaľkám keď ešte pridám kvások. To bude ešte viac lepiť.
Tak som pridala viac múky, použila som tieto suroviny:
cesto:
34dkg hladkej múky 00 extra, 20dkg masla, štipka soli, 1dkg čerstvého droždia rozmiešaného v deci teplého mlieka, pol lyžičky cukru do mlieka.
plnka:
20dkg mletých orechov, 6 vajec, 10dkg práškového cukru, sušené brusnice a čučoriedky( v originále bolo 20dkg cukru a sušené ovocie nebolo)
postup:  studené maslo som nastrúhala do múky so soľou, pridala napučaný kvások, premiesila na kompaktné cesto a rozdelila na dve rovnaké časti.

Plech 24x37cm som vyložila pečiacim papierom a jedno cesto vyvaľkala na jeho spodok. Druhé cesto som zakryté nechala odpočívať, kým som urobila plnku:

Orechy som pomlela, sušené ovocie namočila do horúcej vody. Vajcia som rozdelila, žĺtka som elektricky vyšľahala do penista s cukrom, v inej nádobe zas bielka so štipkou soli na tuhý sneh.
Do žĺtkovej hmoty som nasypala orechy aj scedené ovocie, dôkladne premiešala a nakoniec som pridala po častiach aj sneh. Ten len jemne, skôr vertikálnymi krúživými pohybmi, aby sa neubil a hmota ostala nadýchaná.
Naliala a urovnala som ju na cesto v plechu. Rúru som zapla na 190°C.
Vyvaľkala som aj druhé cesto na veľkosť plechu. Vôbec ho netreba podsypávať, zdá sa mi strečové, akoby bolo z gumy.
Zakryla som ním plnku a popichala ho vidličkou úplne až ku dnu plechu cez všetky vrstvy.
Vložený do horúcej rúry sa piekol skoro pol hodiny. Ružová farba cesta ukáže približne aj čas.
Keďže som niečo takéto ešte nepiekla, bola som zvedavá ako to dopadne.
Po vychladnutí sa koláč môže posypať práškovým cukrom.
Môj dojem z neho som opísala v úvode.


Žiadne komentáre: