sobota 6. februára 2016

Rozplývavé mrkvové rezy

Je v nich skoro pol kila mrkvy ale vôbec to nebadať. Kakaový prášok, ktorý nahrádza múku, to totiž dostatočne maskuje. Plnka z mascarpone nepotrebuje extra stuženie, takže je úplne jednoduchá.
 Po prezretí viacerých receptov na mrkvové koláče sa mi zdalo, že sú všetky na jedno kopyto. Zapojila som svoju fantáziu, skúsenosti a smelo vyhlasujem, že sa mi podarilo vytvoriť svoj najlepší zákusok bez múky.
 Malá rada: jedzte ho trochu povolnejší(teda nie moc vychladený), vydá tak tie najlepšie chute;-)
Suroviny:
Korpus:
45dkg strúhanej surovej mrkvy, 3 vajcia,3PL kryštálového cukru, 10dkg mletých kešu (alebo iných) orieškov, 3dkg kvalitného kakaa, 1 ČL strúhanej pomarančovej kôry(najlepšie z chem. neošetr. ovocia alebo hotovú-kúpenú), 1PL drobných hrozienok, 1dcl oleja
Plnka:
50dkg mascarpone, 1PL medu, 1PL hruškového džemu s klinčekami
Postup:
Plech 32x35cm som vyložila papierom na pečenie, odspodu ho fixujúc tukom.
Mrkvu som očistila a najemno postrúhala. Pridala som k nej zlaté hrozienka, pomarančovú kôru, olej a celé som dôkladne premiešala.
Kešu oriešky som pomlela a premiešala v nich preosiaty kakaový prášok.
Celé vajcia som elektricky šľahala s cukrom aspoň 3 minúty, aby sa cukor rozpustil a pena dobre našľahala.
Rúru som zapla na 170°C.
Do mrkvovej hmoty som pridala oriešky s kakaom, poriadne zmiešala a zľahka pridala aj našľahané vajcia. "Cesto" som vyliala a urovnala na plech.
Vložené do predhriatej rúry sa pieklo 25 minút.
Medzitým som sa venovala plnke: mascarpone som premiešala s lyžicou medu.
Keďže do cesta som žiadne korenie ani extra ochucovadlo nedala, dovolila som si šmrcnúť plnku svojím hruškovým džemom s klinčekami.
Páčilo sa mi to stále viac.
Už som bola zvedavá, či sa cesto podarí, či sa bude dať vybrať z plechu, pokrájať a vôbec, či sa mi celé nepomrví. V najhoršom prípade by boli z neho nejaké fajn guľky. Bola som prichystaná aj na túto možnosť.
Ale korpus ma nenechal v štichu. Po tých 25 minútach som z rožka odlomila a usúdila, že je hotový. Vybrala som ho, nechala vychladnúť a potom som na plech položila dosku, prevrátila spolu s plechom a tak som korpus vyklopila. Opatrne som z neho stiahla papier.Spodok bol trocha dokrkvaný, ale korpus ostal v kuse, čo ma potešilo.
Rozdelila som ho na štyri rovnako široké časti a opatrne poprekrajovala. Cesto je tenučké ale jemné, šťavnaté. Dalo by sa použiť aj vo vyššej forme, povedzme tortovej alebo chlebíkovej, to by sa priamo úmerne predĺžil čas pečenia. Mne sa táto plátová forma pozdávala teraz najviac.
Plnku som odvážila, aby som ju vedela rovnomerne rozdeliť. Vtedy ma napadlo, že nebudem špiniť ďalšie riady, matematika mi pomôže.
Plnka vážila skoro 560g, to je na tri časti cca 180g plus zvyšok na tenkú vrstvu na vrch. Na prvý plát som teda odobrala toľko plnky z váhy, aby na váhe ostalo 560-180, čiže 380g plnky.
Prvý natretý plát som zakryla ďalším cestom a z váhy ubrala zase 180g a potrela ním druhé poschodie,
potom aj tretie a na štvrtý plát som naniesla zvyšok. Niekoľko kešu orieškov som posekala nahrubo nožom, malú mrkvičku postrúhala a ozdobila vrch zákuska. Nič krajšie som nevymyslela, len takéto strapaté zdobenie.
Samozrejme, už mi tiekli slinky, malá tiež dobiedzala, tak som z oboch koncov ukrojila tenké plátky na ochutnávku. No výborno-výborné! To aby sa človek vedel udržať na uzde, keď niečo pečie. Nie je toho veľa, ale na víkend nám stačí.
Z celého koláčika som narezala postupne asi 12 kúskov, najskôr obdĺžniky a posledné štyri sa mi podarilo na trojuholníky. Tie vezmem dobrej susedke Katke.
Plnky by stačilo aj menej, kľudne aj polovicu, z menšieho balenia mascarpone.
Dnes bolo vonku nádherne, asi predzvesť jari. S malou sme sa vyšantili na dvore pobehujúc za loptou, už nám chýbal čerstvý vzduch a pohyb.

Žiadne komentáre: