utorok 28. apríla 2015

Quinoa so žihľavou na spôsob risotta


Dnes nám trocha popršalo. Konečne. Na apríl neskutočne suché počasie, teplo a zrážok nikde. Aj keď ten dážď by mohol pršať aspoň tri dni, má čo dobiehať.
Pri garáži sa mi "urodila" žihľava. Taký menší trs, už som skoro všetku burinu vykynožila z dvora, žihľavu si ale nechám. Má blahodarné účinky na zdravie, pomalé kvapky dažďa ju trocha opláchli, zbytok som vykonala ja pod prúdom tečúcej vody. Zbierala som ju v rukaviciach, aj tak ma stihla pichnúť, potvorka:-)
V rukaviciach som ju aj krájala a napodiv, porezaná už nepŕhli. Patrí medzi najľahšie dostupné a najrozšírenejšie rastliny s liečivými účinkami, medziinými prečisťuje krv, obsahuje draslík na správnu činnosť srdca, kyselinu listovú na obnovu buniek a kopu vitamínov a minerálov. Najvhodnejšia k zberu je mladá rastlina, sušená si uchová účinky až rok, vedeli ste?
Človek, ktorý chce urobiť dobre svojmu zdraviu, siaha v rozumnom prípade k prírodným prostriedkom. Tieto sú dokonca zadarmo, pod nosom, ako sa vraví. Len treba zbierať v relatívne čistom prostredí.
Na jar mávam záchvaty racionálnej stravy, zohráva tu úlohu telo vyčerpané zimou, túžiace nabažiť sa vitamínov v prirodzenej forme, niečo ako keď sa zobúdza medveď zo zimného spánku a prvé, čím sa dopuje, je medvedí cesnak -elixír plný hodnotných látok, ktoré ho hneď dostanú do formy:-) Mne tiež nejak  zelenejú oči a chystám si viac zeleninových jedál. Aj tak trochu vypočítavo, keďže sa blíži plavková sezóna:-)
Napadlo ma pripraviť quinou so žihľavou ako krémové risotto, také na taliansky spôsob, nie naše slovenské rizoto. Quinou používam dosť často, miešam ju k ryži, cestovinám, do polievok, prívarkov, proste, pchám ju kam sa dá. Je to totiž výživná bomba. Pre dospelého je denná dávka asi 80g, toľko som jej dnes robila. Pozbierala som ešte dve jarné cibuľky, trocha vína, ktoré sme s manželom nedopili a kurací vývar som mala v mrazničke, tak som ho vybrala v predstihu. Uskladňujem ho v krabičkách, je to výborná pomoc práve v takýchto chvíľach.
Toho vína treba málo, len pol deci. Dáva sa biele, ale také som nechcela otvárať, ružové sa ešte "stratí" popritom kuracom vývare.
Cibuľku nakrájanú na kolieska som opražila do sklovita na lyžici oleja
prisypala som opláchnutú quinou a zaliala som ju vínom. Nechala som ho úplne odpariť
Vývaru som mala 2dcl, prilievala som ho po častiach, aby bola quinoa vždy ponorená. Potrebovala k zmäknutiu asi 15 minút. Vtedy som prihodila pokrájanú žihľavu, premiešala ju a tým sa sparila. Oheň som vypla.

Nasledoval kúsok masla (asi 20g), to po roztopení zaručí krémovú konzistenciu.
Do risotta patrí aj kvalitný syr, najlepšie parmezán. Ten som nemala, ale mala som cheddar, tak som tam kúsok nastrúhala. je dosť slaný, preto opatrne.
A výborné jedlo je hotové! Mám veľmi rada takto pripravenú ryžu a qiunoa ma tiež nesklamala.

Môže sa podávať ako samostatný chod, predjedlo, či príloha k rybe alebo mäsu. Ja som ho mala s cviklovým šalátom, ten obsahoval aj fazuľu, takže jedlo dostatočne sýte pre ženu ako som ja, teda fyzicky ťažko nepracujúcu. Recept na prípravu šalátu nasleduje.

Žiadne komentáre: