utorok 11. októbra 2016

Jablčník so zemiakovým cestom


Hnetené cesto obohatené o varené zemiaky je výborné do tradičných koláčov s makovou, tvarohovou ale aj jablkovou plnkou. Je vláčne, krehučké a ak je plnky viac, až sa rozplýva na jazyku.
K príprave včerajšieho koláča ma inšpiroval recept od pani z Ružomberka, ona použila bezlepkovú mix múku.
Samozrejme, málokedy dodržím recepty do bodky, treba ale vedieť, pri ktorých druhoch koláčov to nespôsobí pohromu. Teraz experimentujem s múkami a ich náhradami, toto je jeden vydarený recept na zníženie množstva bielej múky v koláči. Kto chce, použije jej celé množstvo (400g), bez náhrad.

Suroviny:
Cesto: 380g zemiakov varených v šupke, 100g pohánkovej krupice, 30g ovsených otrúb, 30g pšeničných klíčkov, 20g quinoa vločiek, 30g kukuričnej jemne mletej múky, 190g hladkej pšeničnej múky 00extra, 1 KL prášku do pečiva s vínnym kameňom, 100g práškového cukru, 120g studeného masla, štipka soli
plnka: 9 nahrubo strúhaných ošúpaných jabĺk ( t.j asi 1,8kg)
Postup:
vopred uvarené zemiaky v šupke som očistila a vychladnuté najemno nastrúhala do väčšej misy, postupne som prisypala múky a ich náhrady, cukor, prášok do pečiva a soľ, všetko som dôkladne premiešala. Maslo musí byť studené, aby sa cesto hneď nelepilo, vyberám ho z chladničky až pri použití a strúham na veľkých očkách do misy k múke, tak sa rýchlejšie a rovnomernejšie zapracuje.
S cestom sa pracovalo veľmi dobre, po zhnetení som ho rozdelila na dve časti, to bude spodok a vrch koláča. Jednu časť som rozvaľkala na pečiacom papieri na veľkosť plechu 32x35cm.
Očistené jablká som strúhala do misy, boli sladučké, takže žiaden cukor navyše som dodávať nemusela. Vytlačila som z nich prebytok šťavy, aby koláč nebol premočený a plnku urovnala na cesto.
teraz som si ostrihala pečiaci papier presne na vnútornú veľkosť plechu a naň som rozvaľkala až k okrajom druhú časť cesta. Prevrátené som uložila na plnku a papier obozretne stiahla. Cesto sa nelepí, ale je jemné, prípadné odlepence sa ľahko prilepia znovu. Pečenie s takýmto typom cesta je zábava, netreba sa zlostiť, cesto je naozaj poddajné a navyše variabilné, obohatené o množstvo vlákniny, ktorá nie je len v plnke.

Vzala som do ruky vidličku a popichala povrch kade-tade, potom aj onade, aby sa nevzdulo a para z jabĺk mala kade unikať. Rúra už bola predhriata na 170°C.
Koláč som piekla skoro 35 minút, do ružova. Prikladám foto hotového.
Vlažný sa podrobil skúške chuti a konzistencie, plnka bola ešte horúca, no ale kto to má vydržať, čakať až do rána?!:-)
A k raňajkám už odstáty, cesto správne prevlhnuté od plnky, chutnučký, mäkučký, jemný... a nadôvažok - bez výčitiek svedomia;-)

Žiadne komentáre: