nedeľa 28. augusta 2016

Uhorky kvasené so zemiakom

Musím podotknúť, že kvašáky som nikdy nemala v láske, priam sa mi protivili- vídala som velikánske fľaše plné mútnej, kyslý pach produkujúcej vody s tučnými uhorkami pokrytými nevábnou perinou z mokvajúceho chleba. Potom som videla ruky, ako si odtiaľ vyberajú už zkvasené a často rozmäknuté sivozelené plody a s chuťou si ich ujedajúceho dedka, babku, uja a ostatné príbuzenstvo, čo si leto bez kvašákov nevedeli predstaviť...kvasené je zdravé, už viem, vtedy by ma na ne nikto nedostal a teraz mám vďaka netu návod na kvasenie bez chleba. Po toľkých rokoch! kto by si to bol pomyslel?!
Recept pôvodom vraj od františkánskeho kňaza z Ostrihomu (iný zdroj uvádza mníšku, ale to je fakt jedno) som našla u susedov, ale je rozšírený aj u nás, len som o ňom ešte nepočula. Teraz som mala chuť ho vyskúšať.
Suroviny: nakladačky na 7 dcl fľašu, 1 zemiak 2 KL soli, voda, kôpor s kvetmi a vňaťou
Postup:
Pripravila som si umyté uhorky nakladačky, kôpor s vňaťou a kvetmi, soľ, vodu z vodovodu a jeden očistený zemiak.
Na dno čistej fľaše som pokládla polovicu kôpru, pár plátkov zemiaka, natesno uhorky, zvyšok kôpru a zemiaka. Uhorky som zboku narezala ostrým nožíkom.

Vo vode som rozmiešala dve lyžičky soli a zaliala ním uhorky. Voda má úplne zaliať suroviny, môže sa použiť aj palička na stlačenie obsahu, aby nič nevyčnievalo.
Fľašu prikrytú tanierikom som postavila na parapet, lebo vonku bolo chladnejšie.
Nemajú sa stavať na priame slnko.
Každý deň som ich pekne skontrolovala, či je všetko ako má byť.
Bolo.
Najprv sa navrchu zjavili prvé bublinky. Na tretí deň ich bolo o niečo viac a voda už tiež nebola taká číra, nastalo kvasenie.
Tešila som sa ako malé decko:-)
A či to spôsobil škrob zo zemiakov, či niečo úplne iné, je mi fakt jedno, hlavne, že som tam nemusela pchať chlieb.
Na tretí deň som fľašu mohla postaviť na stôl na terasu, už sa pekne oteplilo. Dávala som pozor, aby sa fľaše nedotkli priame slnečné lúče. Aj keď sa mi zdá, že na slnku by boli kvasili určite búrlivejšie.
Piaty deň bol ochutnávací. Uhorky už úplne stratili svoju surovú farbu, ostali
však chrumkavé a jemne nakyslé. V tejto fáze sa môžu zavrieť a uchovávať do upotrebenia v chladničke.
U nás sa minuli v deň, keď sa varil guláš.


Kvasenú zeleninu podľa starodávneho bulharského receptu mám už vyskúšanú, tú som robila v kameninovom súdku a je fakt výborná, tam trvá kvasenie dlhšie, keďže sa robí nie v lete, ale v septembri-októbri. A tiež tam netreba chlieb;-)

Žiadne komentáre: