piatok 27. februára 2015

Kučeravý kel - môj nový hodnotný objav


 obr. z www.dobrasemena.cz

Kel hlávkový a ružičkový mám veľmi rada, nikdy mi nerobilo problém jesť ho, chutil mi. Mama robila vynikajúce prívarky a ružičkový pridávala aj do mäsovej polievky, mali sme ho na záhrade a najlepší bol, keď ho chytil mráz.
Kučeravý kel som u nás v obchode nikdy nevidela. Až tu v cudzine som ho objavila, zaujal ma svojou nevšednou krásou kučeravých listov, ani som nevedela, o akú listovú zeleninu sa jedná, musela som si o nej pohľadať informácie. Našla som toho dosť, aby som si uvedomila, akú hodnotu som objavila.
Kel je vo všeobecnosti jedným z najcennejších druhov potravín. Obsahuje veľké množstvo vlákniny, chlorofylu, vitamínov(B, C, E, beta-karotén), minerálov, kyseliny listovej, dôležité aminokyseliny, proteíny a vápnik, takže jeho konzumácia pomáha stavať svalovú hmotu. Píše to aj americký vitarián a kulturista Stephen Arlin vo svojej knihe. Má menej vody ako kapusta a šalát, preto je obsah látok v keli koncentrovanejší. (zdroj: www.vitarian.sk) Je zásobárňou takých dôležitých látok, ktoré sú schopné bojovať s voľnými radikálmi a pôsobia preventívne proti rakovine.
Čo je zaujímavé, v surovom stave konzumované mladé listy sú prospešnejšie, ako prehnane tepelne upravené. Budem na to myslieť pri príprave najbližšieho smoothie.
Kučeravý kel sa dá ľahko pestovať na záhonoch zo semienok vypestovaných priesad, je mrazuvzdorný, zberá sa práve na jeseň a v zime, keď máme málo prirodzene dostupných vitamínov. Stačí krátko pár minút pariť či variť, aby sa uchovalo čo najviac cenných látok. Pár listov, ktorým som vyrezala hrubšie stonky som natrhala do kelovo-strukovinovej polievky pred koncom varenia, stačilo 3-5 minút a hotovo.

Má výbornú, pre nás keloholikov takú známu chuť:-)
Pri hľadaní receptov na prípravu tejto lahodnej zeleniny som natrafila na nezvyčajný experiment, kelové čipsy. Na americkom kontinente sú veľmi obľúbené. Neviem, koľko prospešných látok ostane takto zachovaných, ale bola som natoľko zvedavá, že som recept vyskúšala:
Umyté, osušené a na menšie kusy potrhané listy som nahádzala na olivovým olejom poliaty plech s pečiacim papierom. Celé som osolila a posypala strúhaným syrom.


Rúra bola vyhriata na 180°C a listy trebalo piecť asi 15 minút, kým nezačnú hnednúť. Treba dávať pozor, čím tmavšie hnedé listy budú, tým horkejšia bude ich chuť, radšej piecť menej alebo na nižšej teplote. Mne sa podarili takto a pár hnedých listov bolo veru horkastých.


Krásne sa presušili, šušťali, chrumkali, naozaj zaujímavý zážitok pri ochutnaní. 

V inom recepte som sa dočítala o sušení v rúre na 100°C podľa potreby. Ten systém je asi šetrnejší, uvidím inokedy, aké budú tak pripravené čipsy.
Ešte mi z kelových listov pár ostalo, budem ich pariť ku kuracím steakom, bude to iste výborná príloha. Iste aj vy máte nápady na jeho využitie, budem rada, ak ho zaradíte do svojho jedálnička.
O dva dni nato som robila zvyšný kučeravý kel ako prílohu k mexickému gulášu, dusila som ho s cesnakom, chilli papričkami a sušenými rajčinami.

Žiadne komentáre: