nedeľa 11. októbra 2015

Kúcsos kalács - kľúčový koláč

Tradičný svadobný koláč v maďarskej oblasti starý niekoľko storočí.V dedinách sa ním ponúkajú zvedavci pod oknami, kde sa odohráva svadobná hostina. Aj na mojej svadbe boli pečené tieto koláče, ale recept mám z obce Modrany, kde sme boli nedávno na super víkendovej akcii. V rámci ochutnávky miestnych vín sa tu konal 4. ročník gastrofestivalu spojený s bohatým kultúrnym programom. Stánky s občerstvením nás milo prekvapili kvalitou ponúkaných jedál, opodiaľ sa piekol vôl,  predávali sa aj všelijaké remeselnícke zaujímavosti, pre deti tu bol skákací hrad a koníky malé aj veľké. Vínne korzo sa zanedlho zaplnilo množstvom návštevníkov aj z väčšej diaľky. Akcia sa koná priamo v dolinke vinohradu, je možnosť navštíviť okolité pivničky a ochutnať miestne vína. Počasie nám prialo, nálada bola fantastická, rodinné či priateľské stretnutia si tu môže vychutnať naozaj aj náročnejší návštevník. Odporúčam.
Mňa najviac lákala ukážka prípravy koláča v podaní modranských gazdiniek. Dovolili mi fotiť, tak mám jednotlivé fázy zvečnené a podľa nich som sa naučila pletenie tohoto koláča aj ja doma. Lebo tam im chodili ruky tak rýchlo, že bolo nemožné si postup zapamätať.
Kúcsos kalács sa pečie z bielej pšeničnej múky, obvykle jeden veľký na celý plech a potom sa z neho ulamuje. Tu sa robili malé podarené koláčiky, také isté som urobila aj ja.


Kúpili sme si domov na ochutnávku a na obale bol aj recept, ich modranský. 
Dnes som ho teda vyskúšala a pohrala som sa.
Suroviny:
5dcl teplého mlieka, 50g čerstvého droždia, 1kg polohrubej múky výberovej, 500g hladkej múky 00 extra(koláčová múka), 1dcl oleja, 100g kravského masla, 1 ČL soli, 250g kryštálového cukru,2 vaječné žĺtka, 1 balík hrozienok

Hrozienka opláchneme a namočíme do malého množstva mlieka. V poháriku mlieka rozmiešame lyžičku cukru a rozdrobíme sem droždie. Necháme napučať. Obe múky vsypeme do väčšej misy, pridáme soľ, zvyšok cukru, vzídený kvások, nalejeme olej, žĺtka a zvyšok mlieka, prisypeme aj namočené hrozienka spolu s mliekom a mäkké maslo. Vypracujeme kvalitné cesto. Zakryjeme ho utierkou a na teplom mieste necháme odpočinúť asi 40 minút. ja som robila štvrtinovú dávku.
cesto veľmi nenakysne, ale na dotyk cítiť, že pracuje, je kyprejšie. Začneme z neho odoberať kúsky a robiť šúľky o niečo hrubšie ako palec a približne 10cm dĺžky. Na jeden koláčik treba 4 rovnako dlhé paličky, dve prvé postavíme zvisle, na ne dáme do mriežky dve paličky vodorovne. Poradie je dôležité pre výsledný efekt, nepomiešať. S cestom sa pracuje výborne, netreba vôbec podsypávať múkou.
Teraz začneme pretáčať konce vždy dvoch paličiek na rohoch
pretočíme všetky štyri páry, dostaneme takýto útvar, vidieť, ako sú do seba dieliky zakvačené
teraz spojíme konce, aby vytvorili kruhy. Ono sa to ukazuje, ktoré končeky treba pospájať, vždy dve a dve, tu je spojený horný kruh
a tu sú už spojené všetky, pospájané znamená po maďarsky összekulcsolva - zomknuté, z toho ten názov, predpokladám.
Vytvoríme ešte jeden rovnako hrubý ale oveľa dlhší šúľok, ktorým obopneme celý útvar

Koláčiky poukladáme na plech, ja som dala pod ne papier na pečenie odspodu fixovaný maslom, aby sa mi neskrúcal. Z 1/4 dávky mi vyšli tri koláčiky a zo
zvyšku cesta som urobila mini pletenček. Myslím, že z celej dávky by vyšlo aj 14 koláčikov.
Treba ich nechať ešte 15 minút odpočinúť, potom som ich potrela žĺtkom zmiešaným so sladkou smotanou. vtedy mi chytia krásnu červenú farbu. Piekla som ich v rúre predhriatej na 180°C asi 25 minút. Farba ukáže.
 A aby boli krajšie, potrieme ich cukrovým sirupom z lyžice cukru a trocha vody, zvaríme a koláčiky za horúca ponatierame
Potom sa lepíme aj za ušami pri ich jedení. Ale sú tak krajšie a chutnejšie, tak prečo nie?
cesto je fajnové, páravé 
a najlepšie sú - ako inak - ešte vlažné, s teplým nápojom

2 komentáre:

jarka povedal(a)...

Ivetka, radosť pozrieť a nechať sa unášať v chuti a inšpirácii :-)

Iveta Lencse povedal(a)...

Jéj, Jarka, potešenie aj na mojej strane po takej peknej pochvale, ďakujem pekne.