piatok 23. októbra 2015

Jablkovo-tvarohová žemľovka podľa J. Žídeka


 


Žemľovku som už dávno nerobila. Teraz som dostala za tašku jabĺk od jednej mamičky zo škôlky, nemá ich kam dávať. Tak som urobila taký socíkovský obed, gulášovú polievku s hlavným jedlom na sladko. Tie rožky z obchodu sú aj tak hrozné.
Svoj jednoduchší spôsob prípravy( kolieska rožkov pokropiť v mlieku roztopeným maslom, rozložiť do vymastenej zapekacej misy, navrstviť ochutený tvaroh, na to postrúhať jablká a znovu vrstviť kolieska rožkov, poliať zvyškom mlieka a s vaječným snehom zapiecť) som dnes vymenila za spôsob od Jaroslava Žideka, známeho šéfkuchára:

Suroviny:
2 vajcia, 2,5+1 dcl mlieka, 1,5+1 PL cukru, mletá škorica, 5 očistených jabĺk, 6 rohlíkov, 200g jemného tvarohu, prášk. cukor, citr. kôra, maslo na vymazanie a strúhanka na vysypanie zapekacej misy, jablkový džem - ten som nemala, ale dala som vlastný hruškový s klinčekami, hrozienka namočené v teplej vode.
Postup:
misu som vymazala maslom a vysypala strúhankou. Celé jablká očistila, rohlíky nakrájala na kolieska cca 1cm hrubé. 2 žĺtka som vyšľahala do peny s 1PL cukru,  poprášila mletou škoricou, pridala trocha strúhanej citr. kôry a zaliala mliekom. Do tejto zmesi som rýchlo po jednom namáčala rožky a ukladala ich tesne vedľa seba v jednej vrstve na dno misy.
Potrela som ich hruškovým džemom. V miske som vymiešala tvaroh s 1dcl mlieka, ochutila práš. cukrom a pridala scedené hrozienka, polovicu natrela na džem. Nastrúhala na to 3 jablká na hrubom strúhadle.Nasledovala zasa vrstva namočených rohlíkov, džem, druhá polovica tvarohu a zvyšné postrúhané jablká.
Ukončenie je vrstva rohlíkov poliatych zvyškom mliečno-vaječnej zmesi. Vložila som misu do predom vyhriatej rúry a zapekala na 180°C 20 minút. Potom som na vrch natrela pevný sneh z vyšľahaných bielkov s cukrom. Ten pridávam, až keď sú bielka vyšľahané do polotuha, inak pena nenaskočí. Kým som zjedla tanier polievky, pena krásne zhnedla, takže veľa času jej dávať netreba. Žemľovku treba nechať trocha vychladnúť a porcovať po odstátí. Je naozaj šťavnatá a výbornej chuti.

Žiadne komentáre: