piatok 12. februára 2016

Špaldová pletenka

Minuli sa mi rožky, ktoré som piekla minulý týždeň. Za čerstva ich dám do mikroténového vrecka a zamrazím, potom podľa potreby vyberiem každý deň či obdeň dva-tri a sú ako čerstvé. Tak som večer musela upiecť nejaké pečivo, aby bolo na raňajky.
Podarilo sa mi kúpiť celozrnnú špaldovú múku, hladkú bielu špaldovú mám doma skoro vždy.
Suroviny a postup:
Zmiešala som 10dkg celozrnnej hladkej špaldovej, 10dkg  bielej hladkej špaldovej a 5dkg pšeničnej polohrubej múky, Pridala som lyžicu ľanových semienok, lyžičku soli, lyžičku cukru, polovičku balíčka sušeného droždia a všetko dobre premiešala. Na zjemnenie cesta pribudli dve kopcovité lyžičky masti.
Niektorý deň som robila stečený kefír a z neho potom banánovú penu, tak mi ostala tekutina - srvátka, s tou som cesto zarábala. Tekutiny som dala 1,5dcl. Rozrobila som v nej aj lyžicu sušenej srvátky, je to zásobáreň bielkovín.
Cesto mi vymiesil robot. Bolo ho máličko, zakryla a nechala som ho kysnúť asi hodinu pri radiátore.
Potom som ho rozdelila na tri časti, je výborné, nelepí, netreba podsypať.
Kúsky som vyšúľala a následne splietla do vrkoča. Konce podstrčím.
Pletenku som preložila na papierom vyložený plech, znova zakryla a nechala podkysnúť pol hodiny.
Nepozornosťou sa mi plech podarilo prevrátiť, keď som odsúvala stoličku, čo pridržiavala plech pri radiátore, tak sa mi zošuchol na zem a pletenka capla na jednu stranu. Papier ju chránil, ale aj tak sa sploštila trochu. Ešte som ju nechala preto kysnúť, aby sa pozviechala.
Rúru som zapla na 210°C, vykysnutú pletenku potrela vodou a pokropila aj papier.
Prvých desať minút som ju piekla na tejto teplote, potom som stiahla na 200°C a dopiekla ešte 10 minút. Už bola pekná červená. Hneď po vytiahnutí z rúry som ju potrela kúskom masla, to zmäkčí kôrku.
Krájala som ju až po vychladnutí. Voňala a chutila naozaj veľmi dobre.Večer sme z nej už nejedli, len ochutnali kúštik.
Na raňajky som robila rybaciu pomazánku, tak sa veľmi hodila aj pletenka.
Bola ešte lepšia, cesto je vláčne, kôrka mäkká, tenká, chuť typicky špaldová, sladkastá.
Je to výborné pečivo a pre dve osoby táto dávka úplne postačí aj na viac dní, podľa apetítu. Budem zvedavá, koľko dní vydrží jej kvalita.

Žiadne komentáre: