streda 12. augusta 2015

Kysnutý slivkáč s tvarohovou plnkou

A zase som našla v chladničke suroviny, ktoré sa žiadalo minúť: 4 žĺtka z vajíčok(bielka som dala do bryndzových karbonátkov), praženica sa nekonala, tak ich rýchlo treba minúť inak. Na raňajky sme mali žemle so sleďami v oleji a zeleninou, pretože sme ryby ešte v týždni nemali
Minúť trebalo aj hrudkovitý tvaroh, ktorý som kúpila ešte doma, keď sme zabehli do Maďarska a už mu končila záruka
včera bol na nákupe manžel, priniesol aj slivky, ale také mäkké, velikánske, chuťovo skoro ako ringloty. Také na priamy konzum nemám rada, tak budú dobré na pečenie.
Prezerala som si recepty na Vareche, zaujal ma jeden od Jerice(Jarky z Bratislavy), robila kysnutý slivkový s tvarohom a ešte posýpkou na vrchu. Posýpku z masla, cukru a múky som chcela vynechať, tak som si robila po svojom a vyšiel celkom zaujímavý koláč. Nadôvažok, v zásuvke sa ponevieral zvyšok pohánkovej múky, tak maminka kombinuj a tvor!
Suroviny, ktoré som použila do cesta:
zhruba 20dkg pohánkovej múky (kľudne použite hoci aj bielu hladkú)
asi 1,5 dcl vlažného mlieka
1 lyžica kyštálového cukru
necelá polovička kocky čerstvého droždia
1 žĺtok
šťava z polovičky citróna
dve lyžice oleja
štipka soli

Suroviny do plnky:
slivky alebo iné ovocie
tvaroh asi 30dkg
práškový cukor 3 lyžice
3 žĺtka
sladká smotana asi 1,5dcl
pudingový prášok vanilkový 1ks 40g


Do trochy teplého mlieka som rozmiešala lyžičku cukru a rozdrobila droždie, po jeho napučaní som ho vyliala do misy s múkou, soľou, zvyšným cukrom, olejom, žĺtkom a šťavou z citróna.
Pohánková múka patrí medzi bezlepkové, cesto z nej nie je tvarovateľné, preto som cesto robila vláčnejšie, miešala som ho len varechou. Mám s ňou skúsenosť pri príprave kysnutého cesta v rámci svojich experimentov, na ruky sa veľmi lepí, takže je zbytočné si ich "špiniť". Vlani som z nej robila posúchy naslano s klobáskou a zeleninou a aj nasladko -s makom a malinami. Recepty mám uverejnené na Vareche.sk.

Kysnuté cesto z pohánkovej múky sa musí len vyliať po vykysnutí na plech a tak upiecť, nič iné sa z nej tvoriť nedá (myslím buchty, závin a tak)
Dnes som zasa prišla na niečo nové. Pohánková múka má svoju špecifickú, horkastú chuť, ktorá mnohým ľuďom vadí. Pri ochutnávaní cesta sa mi zdalo, že čím viac citrónovej šťavy tam dám, tým menej sa mi zdá múka horká. Preto je tam šťava až z polovičky citróna. Naozaj to funguje! Pohánka je u nás zaradená medzi super potraviny pre obsah rutínu, ktorý spevňuje cievy a žily. Manžel má kŕčové žily, ja ich mať nechcem.
   Cesto som robila, ako som už spomenula, redšie. skoro liate
nechala som ho zakryté nakysnúť asi pol hodiny. Veľmi pekne zapracovalo
Pomocou stierky som ho naliala-natrela na maslom vymazaný a polohrubou múkou vysypaný menší plech 31x22cm
Ešte počas jeho kysnutia v mise som umyla a pokrájala na menšie kúsky slivky, posypala som ich mletou škoricou, cukor im nechýbal, boli sladké dosť.
Natlačila som ich jemne do cesta. Pokryli ho celé.
Tu bol rozdiel medzi receptom od Jerice a mojím - ona dávala tvarohovú plnku na cesto, na tvaroh pokládla slivky a na ne ešte posýpku. Ja som urobila vývrtku, na cesto som dala slivky a na ne som naliala tvarohovú plnku, potom už nebolo treba posýpku. Koláč som nechala kysnúť kým sa vyhreje rúra a pripravím plnku: k tvarohu som pridala žĺtky, cukor
smotanu a pudingový prášok
Plnku som naliala na slivky a vložila plech do rúry vyhriatej na 170°C. 
Piekol sa 40-45 minút.

Jasné, že som ho ochutnala ešte teplý, bol veľmi chutný. Ale keďže je to bezlepková múka v kombinácii so šťavnatým ovocím a tekutou tvarohovou plnkou, nie je vhodný za tepla do ruky, potrebujete k nemu tanierik a vidličku, ťažko sa doloval aj z plechu
 Po vychladnutí som ho ešte dala stuhnúť do chladničky, aj tak nám veľmi chutil. Pri tomto nemám vôbec žiadne výčitky svedomia. Je v ňom minimum tuku, cukru a zasa veľa výživných látok.

Žiadne komentáre: