sobota 26. decembra 2015

Sviatočné dusené jelenie stehno s biskvitovou plnenou roládou


Krásny takmer kilový kus diviny sa mi podarilo kúpiť ešte v Maďarsku pod názvom Gímszarvas, to je horský jeleň. Rozhodla som sa pre nové ochutenie a úplne novú prílohu, zaujala ma na Vareche. Začnem prípravou mäsa:
Umyté a osušené som nakrájala na centimetrové plátky a rýchlo opiekla z oboch strán na lyžici masti na panvici.


Ukladala som ich bokom a prikryla do ďalšieho použitia. V tlakovom hrnci som pražila dve menšie nakrájané cibule na ďalšej lyžici masti. neskôr som k nim pridala naplátkovaný veľký strúčik cesnaku


Do výpeku po mäse som pridala dve malé lyžičky paradajkovej pasty, je to silný a hustý koncentrát. Ďalej pol lyžičky sušeného tymiánu, dve štipky mletého nového korenia, päť kúskov klinčekov, jeden rozlomený bobkový list a lyžičku domácej slivkovej nutelly (ak by som ju nemala, dala by som slivkový lekvár a kúsok kvalitnej čokolády). treba dať pozor, aby to nezhorelo, hneď som výpek zaliala červeným vínom, asi 1,5 dcl. Nerada varím u manžela na sklokeramike, teplota sa nedá tak dobre regulovať ako doma na plyne. Hneď tu všetko bláznivo vrie alebo sa tvári, že nedostáva elektrinu. Zmes prevrela, ešte som k nej doliala trocha vína a pridala som ju k popraženej cibuli s cesnakom. Na tento základ som ponakladala medzitým z oboch strán osolené plátky mäsa, doliala horúcou vodou, aby mäso nebolo úplne ponorené, ešte dosolila a zakryla vrchnákom.

Nenatlakovala som hrniec, chcela som jedlo len pomaličky dusiť. Ten vrchnák výborne tesní aj bez uzavretia, netreba dolievať tekutinu ani počas dlhého dusenia, nič sa neodparí. Takto si to tam pobublávalo skoro dve hodiny. Mäsko bolo výnimočne kvalitné. Keď úplne zmäklo, vybrala som ho do misy a zakryla. Šťavy bolo dostatok, precedila som ju, ale zdala sa mi redšia, preto som rýchlo urobila trocha tmavej zápražky na zahustenie. Posledné úpravy: kúsok masla, pár kvapiek citrónovej šťavy a hotovo.
Mäso som vrátila do šťavy a mohlo sa podávať. Prílohu som začala robiť skôr ako mäso, lebo potrebovala viac času.

Biskvitová roláda
70g masla som roztopila, pridala tri lyžice hladkej múky a pomaly pražila, zaliala 4dcl mlieka, rozmiešala metličkou, osolila, pridala 5 žĺtkov a varila do zhustnutia.





Hmotu som potom za občasného premiešania nechala vychladnúť do vlažna. vtedy som k nej primiešala sneh z bielkov. rúra sa predhrievala na 200°C. Na veľký plytký plech vyložený papierom som rozostrela cesto, posypala ho sušeným rozmarínom a strúhaným syrom a piekla asi 15 minút. Celé to v rúre bublalo, nadvihovalo sa, zvedavo som čakala, čo z toho vzíde. Keď začalo cesto hnednúť, bolo hotové. po vybratí postupne spľaslo, nechala som ho úplne vychladnúť.
Na plnku som zmiešala 4 lyžice cottage syra, 3 sušené paradajky pokrájané na drobno a polovicu kelímka creme fraiche. Plnka sa mi javila riedka, nemyslím, žeby v chlade stuhla natoľko, aby sa potom roláda dala nakrájať. preto som sa rozhodla stužiť ju nasucho opraženou strúhankou, bolo jej asi za 4 lyžice. Zmes som natrela na upečené cesto.
Roládu som zrolovala od seba, trocha sa nalepila na papier asi dlhším státím, pomáhala som si príborovým nožíkom. preložila som ju na kus alobalu a zatočila ju do neho napevno, tak som ju potom vložila na dve hodiny do chladničky. Pred podávaním sa nakrája na plátky, tie som ukladala na papierom vyložený plech. Pár som potrela smotanou a posypala sezamovými semienkami, ja ich mám veľmi rada, manžel zasa nie.


Vložila som ich do vyhriatej rúry na 220°C, piekli sa nejakých 10-15 minút, kým chytili farbu. Celé sú počas pečenia zmäknuté, vyzerajú, že sa roztečú, ale nie. Po vybratí a následnom chladnutí stuhnú. Roládky chutia vynikajúco, k divine sa veľmi hodili.
Ja som pre istotu urobila aj dusenú ryžu, ale manželovi sa moje menu v sprievode červeného vína páčilo, jeho "v živote som také dobré nejedol" ma presvedčilo o tom, ako veľmi mu chutilo. Vraj bol týmto jedlom poctený. Oplatilo sa!









Žiadne komentáre: