štvrtok 3. decembra 2015

Bakoňská beťárska polievka

Zložením sýta a možno povedať sviatočná polievka plnej smotanovej chuti patrí medzi tie, ktoré státím naberajú na kvalite. Chute surovín sa lepšie prepoja a v studenom počasí táto polievka nahradí aj druhý chod, ak sa zajedá čerstvým chlebom.
Ako vložka do nej sa použijú mäsové pirohy, pripravila som si ich deň vopred. Rezancové cesto som zamiesila z 20dkg polohrubej múky, 2 domácich vajec, štipky soli a trošky vody (záleží od veľkosti vajec). Nechala zakryté postáť asi 20 minút a rozvaľkané na tenučko som vykrajovala malou fomičkou kolieska, len toľko, aby mi stačili do tejto polievky, asi 15 kusov. Na každé koliesko som dala lyžičkou trocha mäsovej plnky.
Tú som robila z 30dkg mletého bravč. pliecka, ktoré som okorenené čiernym mletým korením, majoránkou a červenou mletou paprikou rýchlo opiekla na cibuli. Až potom som ho máličko osolila. Zmes som nechala vychladnúť a tak som ju použila. Do pirohov išlo z mäsovej plnky máličko, zvyšok som spotrebovala inak, recepty neskôr pridám. (tortellini s anízovo-syrovou omáčkou a zapekaný karfiol s mletým mäsom a ryžou)
Zvyšok rezancového cesta som pokrájala na širšie pásy, nechala poriadne preschnúť a potom veľkým nožom krájala na tenké rezance do mäsovej polievky. Mäsové pirohy mohli byť aj z celej dávky rezancového cesta a zamrazené, ale pred sviatkami mám plnú mrazničku.
Deň vopred som si večer namočila sušené lesné huby. Niečo ostalo z manželovej pochôdzky a zvyšok som dokúpila. Spolu ich bolo 30g.
100g oravskej slaniny som pokrájala na kocočky a vyškvarila na tuk, ktorý som precedením zachytila v hrnci, kde bude robená polievka.


Na tuku zo slaniny som opekala pokrájanú veľkú cibuľu. Po stiahnutí z ohňa som pridala posekanú šalviu a tymián a lyžičku červenej mletej papriky. Pribudli vyžmýkané a pokrájané huby a dva bobkové listy.
Priliala som liter neslaného vriaceho vývaru z kostí a údenú klobásku na kolieska,
potom sa celé varilo na miernom ohni, kým sa takmer uvarili huby. Pridala som mäsové pirohy a varila ďalej.
Teraz sa môže pridať zátrepka z hladkej múky a tekutej smotany. Ja som 20g múky opražila nasucho, zaliala som ju šľahačkovou smotanou 2,5dcl a tak vliala do polievky, urobili sa mi hrčky, ale rýchlo som ich počas varu miešala a našťastie zmizli.
Ešte som pridala asi dve lyžice kyslej hustej smotany a čakala, kým všetko zovrie, aby sa ukázala hustota. Bola akurát. So zátrepkou či zápražkou na sucho sa jedlo ešte povarí takých desať minút. Plameň som vypla, jedlo dochutila soľou a ochutnala pirohy. Boli dobre uvarené, mohla som naberať do tanierov.



Žiadne komentáre: