sobota 9. januára 2016

Hájas pogácsa - sadlové pagáče

Patria neodmysliteľne k zime. Čerstvo upečené, za tepla, je to zabijak. Hlavne, ak sú hotové večer, okolo deviatej... zjedla som dva kúsky, aj to som sa bála, či mi neuškodia. Mala som dosť bujné sny, ale inak v pohode, našťastie. Keďže sú poriadne mastné, dobre sa hodia k popíjaniu, alkohol sa nemá šancu vstrebať v úplnej miere. Sú to typické pagáče, ktoré sa pečú na zabíjačkách, z vnútorného brušného sadla. To sa pekne očistí a pomelie na riečici 2-3mm, vtedy je pripravené k použitiu. Ak nie hneď, dá sa aj zmraziť v dávke, aká je vhodná. Mala som z poslednej zabíjačky, kde manžel zabíjal u tety Valiky, zvyšný balíček v mrazničke, asi 30dkg.
Mám síce recept na takéto pagáče, ale skúsila som teraz podľa iného, z maďarskej stránky Apróséf.hu. Nie je do bodky rovnaký, niečo som pomenila.
Sadlo som roztápala v chladničke dva dni, potom som ho nechala prevziať izbovú teplotu a zmiešala s 10dkg hladkej múky, sformovala na hranato a vložila do chladničky asi na pol hodiny.
Za ten čas som do väčšej misy nasypala pol kila hladkej koláčovej múky(00 extra), dve lyžičky soli, jedno žĺtko, dve kopcovité lyžice kyslej smotany a pridala som napučaný kvások z 15g čerstvého droždia, 1,5dcl teplého mlieka a lyžičky cukru. Premiešavam najprv vareškou, pridávam trochu teplej vody s lyžičkou octu, potom už miesim ručne. Vody som priliala celkom asi deci, to sa ukáže, ako ju pije múka. potrebujeme kvalitné plastické cesto. čím ďalej miesime, tým viac lepku sa uvoľňuje a cesto naberá na kvalite, sceľuje sa, trvá to aj desať minút ručne. Na konci som zapracovala ešte lyžicu mäkkej masti a celé dôkladne premiesila. Cesto je krásne lesklé a pružné.
Bez kysnutia ho hneď preložím na umelohmotnú podložku podsypem trochu múkou, cesto je fajn(ako všetky tukové) veľa múky netreba. Rozvaľkám na štvorec hrúbky asi 2cm, do stredu vložím sadlovú kocku z chladničky, na kocku prehnem cesto odspodu, zvrchu, sprava a aj zľava.
Teraz nasleduje rozvaľkanie. Pomôžem si silným tlakom valčekom na cesto najprv vodorovne a potom zvisle, do kríža.
Tak sa cesto sploští a ľahšie rozvaľká. Útvar nech je skôr široký a hranatý. Pomyselne ho rozdelím na tri časti, preložím zľava do stredu, potom sprava zakryjem preložené časti. Otočím o 90°. Toto je jednoduché skladanie na tretiny.
Zakryjem, nechám oddýchnuť 15 minút. Potom cesto rozvaľkám tiež viac do šírky, pomyslene rozdelím na 4 časti. Prehnem zľava, prehnem sprava a nakoniec preložím ešte jedno na druhé. Toto je  dvojité skladanie na štvrtiny.
Znova zakryjem utierkou a nechám odpočinúť 15 minút. Celé zopakujem s jednoduchým aj dvojitým skladaním. To znamená, že cesto bude 4x zložené, bude sa krásne lístkovať.
Posledný úkon je vaľkanie na hrúbku jedného centimetra, max. 1,5cm.Potom sa ostrým nožom urobí na ceste mriežka. Vykrajovala som teraz väčšou formičkou (6cm), takto sú pagáčiky stabilnejšie, neváľajú sa veľmi v rúre. Ony aj tak naskočia do výšky, netreba sa báť. Na plech vyložený papierom ich ukladám nie moc blízko k sebe. Nechám 10 -15 minút podkysnúť, potriem rozšľahaným vajcom len zvrchu, aby sa boky nepolepili a mohli rásť. Vkladám do rúry vopred rozohriatej na 200°C. Po pár minútach začína divadlo: pagáčiky ožijú - rastú ako z vody:-) majte nachystaný aj druhý plech s nimi, nepečú sa dlho, takých 12 minút, podľa výkonu rúry. Akonáhle sú krásne červené, nenecháme ich vysušiť.
Tu je druhý plech aj s odkrojkami, tie nezmiesime, lebo by sa potom pagáče z nich nelístkovali, vrtsvenie sa zničí, takže len tak ako ostali sa upečú, tie sa ochutnajú ako prvé.

 Takže z tejto dávky vyjdú dva veľké plné plechy skvelých pagáčov. Prajem príjemnú zábavu k ich príprave a nech vám chutia!

Žiadne komentáre: