nedeľa 29. novembra 2015

Mandľovo-pomarančové hviezdičky

Zapáčili sa mi v jednej knihe. Počas ich prípravy som však prišla na to, žeby sme dostali otravu cukrom, tak som ich poriadne pomenila. Výzorovo nie, len zložením.
Suroviny:
Cesto: 23dkg hladkej múky 00extra, 9dkg celozrnnej hladkej pšeničnej múky, 18dkg masla, 5dkg práškového cukru, 2 žĺtka, mandľová esencia
Plnka: 15dkg jemne mletých mandlí, 2PL práškového cukru, šťava z 1/2 pomaranča,mandľová esencia, kyslejší džem
Poleva: 2 bielka, 15dkg práškového cukru, pol lyžičky citr. šťavy, drobne krájaná kandizovaná pomaranč. kôra (mix kandiz. ovocia na pečenie)
Postup:
Preosiate múky, cukor, rozdrobené studené maslo a pár kvapiek esencie som mrvila rýchlo, pridala som žĺtka a ďalej miesila, kým sa masa poriadne spojila. Preložila som ju do mikrotén. vrecka a dala do chladničky na pol hodiny.


Na jemne pomúčenej doske som potom cesto rozvaľkala na hrúbku asi 2mm a formičkou vykrajovala hviezdičky, ukladala som ich na papierom vyložený plech a piekla v rúre predhriatej na 180°C do ružova. Niektoré sa upečú skôr, treba ich sledovať, aby nezhoreli.
Vďaka väčšiemu množstvu masla sú hneď mäkké. Oproti pôvodnému receptu som upravila množstvo cukru a masla, tam bolo uvedené 22dkg cukru a 5dkg masla. Ćím viac masla, tým krehkejšie keksíky.
Plnka: mandle som pomlela, pridala preosiaty cukor a arómu bittermandel - horké mandle, len pár kvapiek na zvýraznenie. Priliala som šťavu z polovice pomaranča, použiť sa môže aj džús, ak nemáte čerstvé ovocie, alebo sirup, ale vtedy cukor nebude potrebný. Masu som dala do chladu, kým sa piekli a chladli keksíky. Aj do plnky šlo pôvodne oveľa viac cukru, rovnaké množstvo ako mandlí.
Potom som hviezdičky spájala: na spodnú som dala trošku višňového džemu zmiešaného so slivkovým(ten mám tuhší), na to guľku mandľovej plnky a priklopila a stlačila som celé vrchnou hviezdičkou.
Z celej dávky mi vyšlo 44 pospájaných hviezdičiek. Pripravila som polevu: k bielkom som prisypala preosiaty práškový cukor a citr. šťavu a elektr. šľahačom vymiešala do peny. Lyžičkou som ju nanášala na vrchný diel a upravila aj do cípov. Pomáhala mi aj dcérka, dobre sme sa pritom zabavili, skúšali pesničky na vianočné vystúpenie v škôlke a hudobnej škole. Samozrejme, už vtedy sme keksíky aj ochutnávali, zožali úspech.
Ešte kým je poleva tekutá a lepkavá, treba ju posypať kúskami kandizovanej kôry, aby držala.
Necháme do rána uschnúť a uložíme do krabice, už sa môžu ukladať aj na seba, nelepia.

Žiadne komentáre: