utorok 29. marca 2016

Pečivo - vtáčiky

Nápad na tvar vtáčikov mi poslala mailom Janka.
Cesto som použila osvedčené, je slané, žemľové, s kombináciou špaldovej celozrnnej a pšeničnej múky. Obsiahnutá masť mu dodáva mäkkosť.
Pri príprave mi rada pomohla Karolínka, takéto ručné práce sa jej veľmi páčia.
Pred časom som doniesla do vázy konáriky slivky, s obľubou na nich prekladá z miesta na miesto malého farebného vtáčika - zvyšok z nejakej peknej kytice od manžela.
Pečivo sa nám počas sviatkov minulo, vonku začalo pršať, tak tu bola príležitosť na tvorbu z kysnutého cesta. Ako základ som si vzala špaldové pečivo od Táničky, ktoré malo u nás veľký úspech.
Suroviny: 250g polohrubá pšeničná múka, 80g špaldová celozrnná múka, 170g hladká pšeničná múka Babičkina voľba na kysnuté cesto, 2 ČL soli, 1 ČL cukru, balíček sušeného droždia na 500g múky, 50g masti, 300ml teplej vody
Postup:
všetky suroviny som dala vymiesiť robotovi, potom som cesto zakryla a nechala kysnúť na teplom mieste skoro hodinu. Na jemne pomúčenej doske som ho rozdelila na 12 kúskov, tie sformovala do guliek a následne po jednom vyšúľala na hadíkov hrubých ako palec. Samotné formovanie vtáčikov nie je vôbec ťažké: hadíkovi preložíme jeden koniec cez druhý
Pravú nožičku prevlečieme spodkom a vytiahneme cez stred slučky hore - to bude hlavička
Z hlavičky vyformujeme vytiahnutím kúska cesta zobáčik.
Vyčnievajúcu nožičku sploštíme na chvostík
Chvostík pomocou nožničiek nastriháme na pierka
pomocou špáratka vyhĺbime jamky na očká
a nastrkáme do nich zrnká čierneho korenia
zobáčik nastrihneme vodorovne, aby sme ho otvorili


Hotové vtáčiky necháme podkysnúť na plechu s pečiacim papierom. Odporúčam urobiť dominantnejšie hlavičky, moje vtáčiky sú akési priškrtené:-)
Rúru som zapla na 220°C, vložila do nej na spodnú mriežku plech s 2dcl vody. Nakysnuté vtáčiky som potrela rozmiešaným žĺtkom a vložila do horúcej rúry.
Po siedmych minútach od začiatku pečenia som plech s vodou vybrala a piekla pečivo ďalej do červena, spolu to bolo asi 18-20 minút, ukáže to farba.
po vychladnutí som jedno rozkrojila, zvnútra je štruktúra správna, cesto je mäkké, poddajné a chutné.
Hneď som pár kúskov vložila do mikroténového vrecka a zamrazila na neskoršie použitie





Žiadne komentáre: