pondelok 3. augusta 2015

Tartaletky s tvarohovo-ovocnou plnkou


   Je to pečivo z krehkého lineckého cesta. Klasický pomer úplne ľahko zapamätateľný 3:2:1 a to 300g hladkej múky 00 extra, 200g masla a 100g práškového cukru. Pridala som aj jedno vajíčko. Na tartaletky a vôbec koláčiky z krehkého cesta, ktoré sa pečú vo formičkách sa odporúča použiť rastlinný tuk, nie živočíšne maslo, aby neboli príliš lámavé a drobivé. hlavne pri vyberaní z formičiek.
Páči sa mi ich variabilnosť čo sa týka plnky a zdobenia, v sezóne akýmkoľvek dostupným ovocím.
Recept, ktorý vám ponúkam, je veľmi praktický. Cesto sa pečie zvlášť a až neskôr sa plní. Je trvanlivé, v uzavretej nádobe vydrží niekoľko týždňov, takže si košíčky môžete upiecť dopredu, a pri nečakanej návšteve len rýchlo naplniť pudingom či šľahačkou a doplniť ovocím, orieškami, kokosom, nejakým topingom...
   Cesto sa musí vypracovať rýchlo, to už som spomínala aj inde. Najprv sa zmieša preosiata múka s cukrom a potom sa pridá vajce a nastrúhaný alebo nasekaný rastlinný tuk, ja som použila margarín na pečenie. Dobre zmiesené cesto sa zabalí do fólie a dá do chladu minimálne na pol hodiny, najlepšie až na dve. 
Kúpila som si takéto teflonové formičky na tartaletky, netreba ich vymazávať, sú úplne super, škoda len, že ma nenapadlo kúpiť viac balení. V jednom boli len štyri.
Cesto som ani nevaľkala, len som z neho odštipla kus a tak ho vtláčala do foriem natesno a nie moc nahrubo. Zvyšok som musela naložiť do malej okrúhlej tortovej formy 18cm. Cestá som popichala vidličkou, aby sa počas pečenia nevzdúvali. Jedno sa aj tak nafúklo, to som počas pečenia jednoducho pichla a vzduch vyfučal.
Naplnené formy som vkladala do rúry vopred vyhriatej na 180°C a piekli sa viac ako 20 minút, kým zružoveli. Z formičiek sa vyberajú veľmi opatrne až po miernom vychladnutí, horúce by sa dolámali a v úplne vychladnutých stuhne tuk, ktorý sa prilepí na formu. Takže vlažným tartaletkám som pomocou umelohmotného noža uvoľnila okraje a vyklopila ich. 
Keď košíčky úplne vychladnú, môžu sa naplniť alebo uskladniť v nejakej dóze s vrchnákom.

Plnku som robila ako kombináciu vanilkového pudingu a jemného tvarohu. Ostal mi z iného pečenia, tak som ho takto použila.
Puding som uvarila z 3dcl mlieka, dvoch lyžíc kryštálového cukru a jedného balenia vanilkového pudingu 42g.
Do vlažného pudingu som potom vmiešala tvaroh. Bolo ho asi 20dkg.
Masu som dôkladne metličkou premiešala, nebola príliš sladká, ale to stačilo. Rozdelila som ju na vychladnuté cestá
Pečenie som si zmyslela až večer, kým som sa dostala k plneniu, odbila polnoc. Rýchlo som zbehla s baterkou na dvor pre pár černíc na ozdobu. Bola krásna jasná letná noc, mesiac v splne, nočný hmyz len tak muzicíroval.
Pred pár dňami som varila z dozretých malinočerníc džem, nazbierala som 3 kg a ostatné priebežne dozrievajú.
Cukru som dávala na túto dávku pol kila, takže je to pomer 1:6. Chutí výborne
Na glazovanie ovocia na koláčoch sa používa glazúra z džemu, aby sa pekne leskli. Z fľašky, ktorú som v týždni načala, som odobrala trocha do rajničky, s lyžicou vody rozmiešala a pridala trocha kryštálového cukru, lebo práve sirup z cukru spôsobí pekný lesk. Ak je džem varený s väčším množstvom cukru, vtedy ho pridať do glazúry dodatočne netreba.
Po zvarení som zmes precedila cez husté sitko, šťavu nechala trocha vychladnúť a potom som ju pomocou štetca nanášala na černice na tartaletkách. Čím je hustejšia, tým lepšie, moja trocha stiekla. Ale účel splnila, ovocie sa po potretí lesklo veľmi pekne.
Koláč z tortovej formy som nadôvažok posypala makovo-cukrovou zmesou, ktorá mi vystala z makových rezancov, čo boli v týždni. Takéto upotrebenie malých zvyškov mám rada. Na mak som nakládla kôpky džemu, lebo černice z nočného oberania sa minuli na košíčky.
Tento väčší koláčik sme dojedli práve dnes, po dvoch dňoch bol úplne famózny, cesto zmäklo a tvarohovo-makovo-džemová plnka je klasika, ktorá sa nikdy nezunuje. Tartaletky sme zjedli hneď ráno, boli chrumkavé a šťavnaté.
Určite si napečiem aj do zásoby a na nečakanú návštevu budem veľmi rada čakať.

Žiadne komentáre: