utorok 18. augusta 2015

Prekladaný kel na spôsob Koložvárskej kapusty


Kapustovité druhy zeleniny sú nielen veľmi zdravé ale aj veľmi chutné a v našej rodine obľúbené. Koložvárska kapusta sa pripravuje z kyslej sudovej kapusty, ja som našla na maďarskej stránke recept na jej prípravu z hlávkového kelu. Mala som krásny exemplár
 mleté mäso vytiahnuté z mrazničky a ryža sa vždy nájde. Klobáska sa síce minula, ale čo už. A chýbajúcu kyslú smotanu som poriešila tak, že som nechala nad sitkom vystlaným utierkou stiecť do misy zvyšok Zakysanky, ktorú som mala. 
V recepte robili zo sparených kelových listov, ja som hrubé hlúbové časti listov vyrezala
a celú hlávku som pokrájala na rezance a dala variť do menšieho množstva osolenej vody s rascou. Varila som ju pár minút.
Mleté mäso(bolo ho asi pol kila) som ochutila soľou, čiernym mletým korením a postrúhaným cesnakom
ešte ako prvú som dala variť guľatozrnnú ryžu - plný 2dcl pohárik z nej som na troche oleja ohriala, osolila a potom zaliala takým istým množstvom horúcej vody. Chcela som ju uvariť len do polomäkka, reku aj tak sa v rúre dorobí. Veľká chyba! Treba ju uvariť do mäkka, v rúre sa za 40 minút nedovarila! Takže moje pekné vrstvenie bolo nanič. 
Ale pekne po poriadku:
Mleté mäso som nasypala do kastróla, v ktorom sa mi opražila na oleji veľká pokrájaná cibuľa. Na cibuľu som nasypala veľkú lyžicu mletej červenej papriky, nasledovalo mäso. Za stáleho miešania som ho nechala opekať len dovtedy, kým stratilo surovú farbu. 
pridala som nedovarenú ryžu a zmes dôkladne premiešala. Voňalo mi to po hurkách - jaterniciach. Veru, už aj tie sme veľmi dávno nemali.
Do tukom vymazanej jenskej misy som navrstvila najprv polovicu predvareného a scedeného kelu
Hop, tu som zistila, že misa bude malá, preto som rýchlo vymazala o niečo väčší pekáč a preložila vrstvu kelu tam. Nasledovala celá mäsovo-ryžová hmota. Tú som pokryla druhou polovicou kelu a namazala stečenou Zakysankou.
Uhladila som ju lyžicou a jej opakom som porobila do zmesi dierky, aby sa ňou ochutili aj spodnejšie vrstvy. V Koložvárskej kapuste sa striedajú vrstvy kyslej kapusty, uvarenej ryže, mletého mäsa a koliesok klobásy. Tiež sa vrch natrie kyslou smotanou a potom zapeká asi 40 minút.
Ak by som to nebola pokazila nedovarenou ryžou, bolo by to aj pekné aj chutné. Takto to bolo len chutné.
Po 40 minútach pečenia na 180°C som jedlo ochutnala a prišla som na svoj veľký omyl s nedovarenou ryžou. Tak som musela celé jedlo premiešať(vrstvy zmizli). našťastie, na dne pekáča bolo dosť šťavy, ktorú potom ryža mohla vsiaknuť. Pekáč som zakryla pre istotu alobalom, aby sa odparovanie úplne zastavilo a ryža zmäkla. Trvalo jej to takto tiež asi 35 minút. Ale zmäkla. 
Niekedy sa robím múdra a potom musím zachraňovať. Ale bez chýb by sme sa nepoučili, všakáno.
Napriek nevábnemu výzoru malo jedlo veľký úspech a nielen kvôli tomu, že bol manžel z práce vyhladovaný ako vlk. Všetky suroviny takto spolu sú proste chutné. Trocha zmeny občas nezaškodí, práve naopak!

Žiadne komentáre: