utorok 12. mája 2015

Slané kvetinky

Pečivo tohoto tvaru ma dnes upútalo na maďarskej stránke o varení. Bola to u mňa láska na prvý pohľad. Aj na druhý, tretí...
A keďže dnes som mala voľno, mohla som sa do neho hneď aj pustiť.
Recept písal čerstvé droždie, to ma však nečakane sklamalo, pritom malo ešte dosť dlho do skončenia záruky, dám si sem fotku, aby som už také nikdy nekupovala. V miske je rozmrvená polovička droždia a nič sa nedeje ani po 10 minútach:-(
Ešte šťastie, že mám doma aj sušené. Aj tak som si povedala, že ho budem skúšať, ako sa správa, takže teraz bola zasa správna príležitosť.
Takže do misy som nasypala 50dkg hladkej koláčovej múky 00 extra, čajovú lyžičku soli, polovičku sáčka sušeného droždia z Coop Jednoty(inak, stačila by aj čajová lyžička, lebo je fakt veeeeľmi aktívne), 3dcl vlažného mlieka s lyžičkou cukru a 5 dkg masla roztopeného v mlieku. všetko mi premiesil robot.
Pomocou stierky som vymiesené cesto nadvihovala a podsypala múkou, bude sa ľahšie vykydávať po vykysnutí z misy.
Na to, že to sušené droždie je také bujné som prišla po hodine kysnutia cesta, ono sa mi nie zdvoj- ale strojnásobilo!
Vykydla som ho na pomúčenú podložku a rozvaľkala na hrúbku asi 3mm. Urobte ešte tenšie, ono stále kysne. pripravila som si okrúhlu formičku vo veľkosti koliesok "diétnej", teda jemnej salámy, ktorú som kúpila pre tento účel. Použite takú, ktorú máte radi, v recepte sa žiadal parízer, ale ten ja nejak nemusím, asi mi tam vadia tie tukové oká(aj keď tá, čo som kúpila, tiež nie je diétna, len jemnejšie zomletá) Povykrajovať treba párny počet koliesok. Jedno potrieť paprikovým krémom alebo horčicou. To bola moja voľba, k tejto saláme mi nepasuje nič iné, ako plnotučná horčica. Najviac nám chutí tá zo Snica.
Takže postup skladania je jednoduchý: koliesko cesta potreté horčicou, plátok salámy, zakryť ďalším potretým kolieskom, horčicou dolu samozrejme, aby sa kolieska so salámou zlepili. Potom ich treba radielkom alebo nožom narezať nie celkom do stredu zo štyroch protiľahlých strán. Radielko nebolo na túto činnosť také šikovné, vymenila som ho preto za nôž.
Ďalej sa urobia ešte štyri zárezy medzi tie už hotové, teda spolu ich bude 8.
teraz treba chytiť jednou rukou spodný konček zárezu všetkých vrstiev a druhou rukou vedľajší konček toho istého zárezu. Celé dieliky vytočíme, vždy dva a dva akoby sme roztvárali stan.
 Zárezov musí byť všade osem, aby sa kvetinky pekne vydarili.
vytočené dieliky trochu popritláčame k sebe. Na reze sa ukáže saláma. Kvetinky necháme na plechu vyloženom pečiacim papierom kysnúť asi dvadsať minút. V tom čase zapínam rúru na 200°C. Po potretí vajíčkom rozšľahaným s trochou mlieka nasypem na kvetinky semienka. Dala som celý mak, sezam a ľan.
Na jeden plech sa mi zmestilo 12 kusov, naplnila som dva plechy.
piekli sa presne 20 minút do červenkasta. Po vytiahnutí z rúry sa kuchyňou šírila fantastická vôňa.
Cesto je mäkké, výbornej chuti s tou salámou, horčicu moc necítiť ale pridáva trocha šťavnatosti. Slané kvietky sa mi vydarili podľa očakávania. Vyskúšajte ich aj vy. Budem rada, ak sa potom ozvete, či chutili.

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Tie sú utešené :-) Ja už dávnejšie používam iba sušené droždie. S čerstvým sa mi viackrát stalo, že splesnivelo ešte v dobe trvanlivosti. Alebo zoschlo a stvrdlo.Viac som ich vyhodila, než použila, tak som skúsila sušené a už používam len to. Dobre sa zapracúva do cesta, pokojne aj bez nutnosti urobiť kvások vopred (ak mu dôveruješ a ja už po tej dobe áno), má dlhú dobu spotreby, môžem ho kúpiť do zásoby a mať vždy po ruke. Okrem toho cesto s ním naozaj dobre kysne.
Kvietky sa ti vydarili pekné, iste sú aj chutné. Pekný večer! Katka

Iveta Lencse povedal(a)...

Katka, potešila si ma svojím komentárom, ďakujem Ti.
Čerstvé droždie som používala z praktického dôvodu, už pri zarábaní kvásku som videla, či funguje, teda či žije a ako pučalo, videla som, že cesto bude v poriadku potom. Žiaľ, tak ako vravíš, stalo sa aj to, že bolo plesnivé, alebo nepoužiteľné, tak som nič nepiekla. Pred sušeným som mala rešpekt, teraz ho používam čoraz viac, lebo sa mi fakt páčia jeho klady a to dlhá doba spotreby a dobré kypriace vlastnosti.
Som rada, že sa Ti koláčiky páčia a ešte raz vďaka aj za svoju skúsenosť s droždím. Pekný deň želám.