štvrtok 9. apríla 2015

Kysnutý veľkonočný koláč

 Úplne najkrajší koláč, aký som kedy piekla sa mi podaril teraz na Veľkú noc podľa presného popisu postupu rodáka, ktorý žije toho času v Tasmánii. Je tak šikovný, že jeho diela ma privádzajú do úžasu. Nielen zručnosťou, ale aj technológiou, ten pán veľmi dobre vie, o čom píše, pretože skúseností má zrejme veľmi veľa. Čerpám často z receptov, ktoré uverejní. Aj keď niekedy špekulujem, lebo si chcem niektoré veci zjednodušiť alebo obísť, pretože nie som dostatočne trpezlivá, nie vždy sa to vypláca. Tento koláč som urobila presne podľa jeho návodu a som rada. Celé znenie jeho receptu aj s fotopostupom je tu:
http://varecha.pravda.sk/recepty/velkonocny-kolac-fotorecept/57626-recept.html

Ja som robila koláč z polovičnej dávky, aj tak ho bol plný plech 40x27cm, takže rátajte s tým pri celej dávke. Kysnuté cesto zvyknem robiť z čerstvého droždia, najčastejšie z balenej kocky 42g, to je najdostupnejšie. U nás vážené vidím len sporadicky. Hlavne, aby bolo čerstvé, to si všimnite. Tento koláč sa ale robí z droždia sušeného. Pravdupovediac, s ním mám menej skseností, mám pred ním rešpekt. Stalo sa mi už, že cesto s ním nevykyslo. Ono sa nedáva dopredu nabehnúť do šálky s trochou teplého mlieka s cukrom ako to čerstvé, ale sa hneď zmieša s ostatnými surovinami a preto pri čerstvom droždí hneď vidím, či pracuje, bobtná a až potom ho vlejem k múke. Takže sušené sa len nasype k ostatným surovinám v mise a vypracuje sa cesto. Suroviny na prípravu cesta by mali mať izbovú teplotu, teda ich treba vybrať z chladničky v predstihu.
Múku používam najradšej hladkú koláčovú, t.j. 00 extra, niekedy ju aj miešam s polohrubou, ale potom to cesto nie je také jemné, ale je zrnitejšie, pevnejšie. Polohrubá múka je vhodná v kysnutom ceste skôr na parené jedlá ako sú knedle a parené buchty, lebo lepšie drží tvar, kdežto z hladkej múky má cesto tendenciu spľasnúť, hlavne, ak je v ňom viac tekutiny. Ale v pečených koláčoch sa mi zdá hladká múka priam žiadúca, tie koláče, buchty sú jemnučké a ľahké ako páperie.
  Každé koláčové cesto ochucujem neveľkým množstvom cukru, pridám štipku -dve soli a pár kvapiek citrónovej šťavy. Ono to cesto má potom chuť aj samo o sebe, ak povedzme nie je plnené alebo je plnky menej. Citrónovú kôru používam len z chemicky neošetrených citrónov, dostať v Lidli alebo v e-shopoch. Ak nemáte také citrusy, vôbec tam kôru nedávajte, je veľmi nebezpečná hlavne pre deti. Kým som nevenovala pozornosť tým striekaným plodom a nedrhla ich vo vode, aj ošúpanie obyčajnej mandarínky mi doslova "vyžralo" kožu na rukách a ústnu dutinu a jazyk mi po neumytých pomarančoch až tŕpol.
Do cesta ešte patrí teplé mlieko a nejaký tuk, aby nebolo suché. Rada používam rastlinný olej, z neho sú koláče úplne ľahučké.
V tomto recepte sa pridáva roztopené maslo. Aj to až po zmiesení ostatných surovín, teda úplne na koniec. Má to svoje opodstatnenie - cesto sa stane páravým, pri utŕhaní kúskov sú z nich jemné páperové chumáče. Jednoznačne sa tým cesto skvalitní, to potvrdzujem. Niektoré recepty píšu pridať aj vajce, či len žĺtok, tu treba dať aj-aj.  Kto má kuchynský robot s funkciou miesenia cesta, ušetrí si námahu. Pri kysnutom ceste sa používa hák, ten si poradí aj s hutnejšou hmotou.
Rozpis surovín na polovičnú dávku:

350g hladkej múky
1 ČL sušeného droždia
necelá 1lyžica cukru
2 dcl mlieka
1 celé vajce (z toho pol do cesta a pol na potretie)
1 žĺtko
štipka soli
citrónová šťava alebo kôra z chemicky neošetreného citróna
25g roztopeného masla

Cesto sa po vymiesení necháva asi hodinu zakryté utierkou na teplom mieste kysnúť. Tu je už vykysnuté

 Potom sa vyklopí na pomúčenú podložku, rozťľapká a rozdelí na 6 častí zvislým rezom. Z oboch stredných sa vyšúľajú  tenké dlhé hady, ktoré navzájom spletieme a vytvoríme z nich oválny veniec. Uložíme na plech vystlaný pečiacim papierom.

dve narezané časti, ktoré boli druhé z oboch krajov, rozdelíme na polovice, dostaneme štyri kúsky, vytvarujeme ich na rovnaké guličky.
 Dve z nich rozvaľkáme do kruhu, naplníme makovou plnkou a spojíme do tvaru buchtičky. Makovú plnku som urobila z mletého maku, vyšľahaného bielka a marhuľového lekváru. Tieto plnené buchtičky sa obalia lupeňmi z ďalších dvoch rozvaľkaných guliek, ktoré na štyroch stranách narežeme nožnicami.

Z posledných kúskov si narobíme 6 dielikov, zo štyroch budú malé pletienky a z dvoch lístky, ktoré narežeme nožnicami. Potom si všetko naukladáme do venca, necháme ešte 3/4 hodiny kysnúť, potom potrieme zvyškom vajca rozmiešaného s trochou mlieka či vody a posypeme sezamovými semienkami.
Vložíme do rúry predhriatej na 175°C a pečieme do červena. Trvá to vyše pol hodiny.

Upečený koláč necháme pred krájaním vychladnúť. Takto pekne sa ukazovala plnka aj veľmi kvalitné cesto.


3 komentáre:

rejka povedal(a)...

Krásny koláčik, vyzerá že sa ti podaril:)

rejka povedal(a)...

pekné video, čakám na tvoje ďalšie. Držím palce.

Iveta Lencse povedal(a)...

rejka, veľmi si ma potešila, ďakujem pekne za podporu:-)