piatok 20. marca 2015

Hovädzie chutne a lacno

Prinášam sem hneď dva vynikajúce recepty, ktoré som robila nedávno.
Prvý je Mexický guláš



Je to jedlo, ktoré sa pred rokmi varievalo z rovnakých receptúr v zariadeniach spoločného stravovania a s Mexikom a podľa mňa ani s gulášom nemá veľa spoločného. Ale milujem ho!
Ako som už spomínala v časti o perkeltoch a gulášoch, na dusenie je najlepšie mäso, ktoré dlhou tepelnou úpravou naberá na kvalite, teda aj veľmi lacné a prerastené kolagénovými vláknami, ktoré sa po hodinách varenia či dusenia doslova lepkavo rozplývajú na jazyku. Je to koniec koncov aj výborné pre naše kĺby, načo hltať želatínové tabletky,  keď si môžeme dopriať aj chutnejšiu náhradu?
   Tento guláš som robila z krásneho kusa nožiny
Ak máte mäso mrazené, nikdy ho nevkladajte do mikrovlnky, aby sa rozmrazilo, ani do horúcej vody.To sú najväčšie hriechy. Treba ho nechať rozmraziť samovoľne, najlepšie v chladničke.
Nakrájam ho na kocky. Cibuľu nadrobno opražím na masti, stiahnem z platne, posypem červenou mletou paprikou, rozmiešam, vrátim na platňu a hneď pridám mäso. Miešam a opekám, kým začne púšťať šťavu, okorením čiernym mletým korením a osolím, zakryjem a nechám pár minút dusiť vo vlastnej šťave. Potom podľa potreby podlievam vodou alebo vývarom, ale len málinko, max do polovice mäsa. Radšej častejšie a menej. Počas dusenia potom pridám za lyžicu paradajkového pretlaku. Toto jemné mäso pravdepodobne z mladšieho zvieraťa sa mi dusilo len hodinu a pol. Čím tmavšie mäso a žltší loj, tým staršie bolo zabité zviera a tým viac času rátajte, kým zmäkne.
Do hotového som pridala už len mrazený hrášok, prehriala a oheň vypla. 

Vždy sa podáva s dusenou ryžou, ja si pamätám servírovanie tak ako mám na úvodnej fotke, do stredu ryže a posypať strúhaným syrom. Je to vynikajúce!


Ďalšia klasika je Hovädzie s kôprovou omáčkou



Za mladých čias som ho robila spôsobom obvyklým asi pre väčšinu slovenských domácností: kus chudého zadného som varila pár hodín v polievke a potom som k nemu robila ešte omáčku. Dnes vám ukážem oveľa lepší spôsob, ktorý som videla u jedného šikovného mladého muža menom Rado. Vždy vravím, že na mäso sú najlepší experti muži:-)
Takže dva najväčšie rozdiely oproti zaužívanému spôsobu prípravy sú druh mäsa a spôsob tepelnej úpravy.
   Zabudnite na chudé zadné hovädzie, je nielen drahé ale aj menej chutné pre túto prípravu. Použila som vykostené hovädzie rebrá, kus, ktorý by som v lepšom prípade použila len na polievku, aj to by bola dosť mastná. Umyla a uložila som ho do jenskej misy, poputuje totiž do rúry.

V rýchlovarnej konvici som dala zovrieť vodu, asi 7 dcl, touto som mäso zaliala. Je zaujímavé pozorovať, ako sa mäso vplyvom vriacej vody scvrkáva - zaťahuje.


Tento krok je veľmi dôležitý, zabráni totiž, aby sa mäso úplne vylúhovalo, vnútri ostane fantasticky šťavnaté. Tak isto sa vkladá mäso do vriacej vody aj pri varení v hrnci, keď nechceme silný vývar ale šťavnaté mäso. Vodu som osolila, pridala  celé čierne korenie a prepolenú cibuľu a misu vložila zakrytú do rúry vyhriatej na 150°C. Možno bude treba spočiatku zvýšiť teplotu, kým tekutina nezačne vrieť, ale potom už duste len na 150°C. Takto vyzeralo mäsko po hodine dusenia, obrátila som ho, aby bolo aj z druhej strany ponorené v tekutine.


 Nechala som ho v rúre ešte celé dve hodiny, zatiaľ som sa venovala tvorbe domácich knedlí.


Po troch hodinách dusenia som mäso vybrala, uložila prikryté do tepla a šťavu som precedila. Usadeniny boli na spodku misy a mäso bolo mäkké ako masielko.


V kastróli na omáčku som začala robiť zápražku zo štyroch lyžíc hladkej múky a tomu zodpovedajúceho množstva oleja, aby sa to dalo dobre miešať. Pražím na slabom ohni do ružova.


Vtedy pridám nasekaný kôpor a tiež ho mierne osmahnem
Zalejem precedeným vývarom (bolo ho niečo vyše pol litra)
a pridám aj vyvarenú cibuľu, metličkou miešam, aby sa nevytvorili hrudky. Potom celé pomixujem ponorným mixérom a nechám variť pár minút.


Vo finále prilejem dve deci tekutej sladkej smotany, doupravím tým konzistenciu a chuť omáčky. Celkom nakoniec už po vypnutí platne dochucujem soľou, citrónovou šťavou a štipkou cukru, mne sa do kôprovej hodí. Stačí už len nakrájať knedle, mäso a preliať ich omáčkou.
A takto sme si pochutili na vynikajúcom a fakt lacnom obede. Tento spôsob už budem používať naďalej, osvedčil sa a odporúčam ho všetkými desiatimi







2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

k r á s a

Iveta Lencse povedal(a)...

Ďakujem:-)