piatok 18. septembra 2015

Domáci marcipán


Ako som spomínala v recepte na broskyňový koláč, pridávam svoj postup na prípravu domáceho marcipánu.
Treba vedieť, že marcipány sú jednoduché, dvojité, trojité, podľa pomeru hlavných surovín, teda práškového cukru a jemne mletých olúpaných mandlí.
Pomer v jednoduchom, čiže základnom je 1:1. Ak sa pridá dvakrát toľko cukru ako mandlí, dostaneme dvojitý marcipán, bude viac plastický a formovateľný, použiť sa môže na ozdôbky.
   Práve takýto som robila aj ja, zozbierala som si z netu informácie a podľa nich som si vytvorila jednoduchý a rýchly postup:
Dvojitý marcipán
V obchode sa dajú kúpiť mleté očistené mandle. Keďže nie sú mleté najemno, musela som ich ešte premlieť. Používam na to malý nástavec na mixér na mletie kávy, má hrubší sekáčik a volá sa trieštivý.
Mlieť netreba dlho, aby sa mandľová múka nezačala zlepovať od tuku, treba vystihnúť moment, kým je ešte sypká. U mňa to bolo 15 sekúnd. Pomletú múčku som preosiala, vybrala kúsky nepomletých častí a ešte raz krátko premlela. potom som si odvážila presne 50g múčky.
K nej som pridala 50g preosiateho jemného práškového cukru a pár kvapiek horkej mandľovej arómy Bittermandel a dôkladne som ich premiešala. Namiesto arómy môžete použiť dve-tri horké mandle kvôli pravej chuti marcipánu.
Ďalších 50g práškového cukru som zmiešala s pár lyžicami vody tak, aby som z neho mohla uvariť sirup. Po prevretí som ho nechala chvíľu peniť a zhustnúť.
Po lyžičkách som ho pridávala k sypkej zmesi a zapracovávala. Keď sa ako-tak spojila, presypala som ju do mikroténového sáčka a tam som ju šikovnejšie pomágala, kým sa spojila úplne. Bolo to raz dva.
Zo sáčku som marcipánovú guču vyložila na nelepivú podložku a miesila som ju ďalej pár minút, kým bola úplne plastická. Teplo dlaní jej robilo dobre.
Marcipánovú hmotu som skúšala šúľkať a tvarovať, išlo to veľmi dobre. Tu je ružička z neho
a potom som ho vyvaľkala na tenúčko, veľkosť bola asi ako veľký tanier, takže na tortu treba viac. Ani po zvinutí sa nepolámal, netrhal. Prípadné trhliny sa dajú ľahko spojiť. Treba s ním pracovať rýchlejšie, lebo časom schne a potom nie je taký tvárny. 
vytvorila som z neho valček, zabalila ho do igelitu, aby nevyschol. Chlad nepotrebuje, nie je tam surové bielko. 







Žiadne komentáre: