štvrtok 23. júla 2015

Dva recepty s tofu


Tofu je výborná náhrada mäsa, obsahuje veľké množstvo bielkovín, aj keď rastlinných. Tie sú o niečo menej hodnotné ako živočíšne, kvôli niektorým chýbajúcim aminokyselinám. Naproti mäsu však neobsahuje cholesterol, ale značné množstvo prospešných nenasýtených mastných kyselín.
   Vyrába sa zo sóje, vyzrážaním sójového mlieka. Sója je zdrojom fytoestrogénov, veľmi potrebných pre ženy po štyridsiatke. Prirodzený estrogén v tele už ubúda a dopovať sa umelými hormónmi nie je až také lákavé. Ani by ste neverili, čo všetko dokáže v tele riadiť estrogén, ženský hormón. Jeho nedostatok vplýva na psychiku, libido, je zodpovedný aj za úbytok kostnej hmoty a následne osteoporózu.
   Toto všetko som sa dozvedela z netu, aby som bola v obraze. Dosť veľa kladných vlastností, aby som tofu znovu zaradila do svojho či rodinného jedálnička. Pred pár rokmi, keď som podľahla nejakým diétam, sporadicky som si ho kupovala. Biele, noechutené, sa môže naložiť do nálevu podľa vlastnej chuti, pretože samotné má neutrálnu chuť. Najradšej mám marinované a opečené tofu alebo potom údené, ktoré sa môže jesť aj bez tepelnej úpravy.
  Jedno balenie marinovaného tofu som pokrájala na 3 kusy a tie ešte priečne na polovice, tak som dostala 6 kúskov. Dala som ich na papierový obrúsok odsať prebytočnú tekutinu.
Zatiaľ som nadrobno pokrájanú cibuľu na troche repkového oleja popražila spolu s tromi kúskami sušených paradajok tiež pokrájanými nadrobno.
Mala som ešte v chladničke pár kusov hlivy ustricovej, tú som nakrájala na rezance a prihodila na panvicu, osolila a posypala čiernym mletým korením a pokvapkala tabascom, čo je pálivá omáčka z chilli papričiek, octu a soli.
Po dvoch minútkach opekania som celé podliala vodou, tá zovrela, stiahla som plameň na menší a nechala hlivu dusiť nezakrytú
Zatiaľ som na malom množstve oleja zo všetkých strán opiekla kúsky tofu
Tekutina z hlivy sa odparila a hliva zmäkla
Kým sa hliva dusila, z chladničky som vybrala rímsky šalát, odtrhla z neho pár listov, umyla a nechala som ich odkvapkať na utierke. 
Šalát som natrhala na menšie kusy a hodila k udusenej hlive, poprevracaním sa sparil a plyn som hneď aj vypla.
Na tanier som naložila porciu hlivy a na ňu dva kúsky opečeného tofu

Celá príprava trvala veľmi krátko a jedlo bolo naozaj chutné. Ostalo aj pre dcéru vracajúcu sa z práce.


Pred pár dňami som zasa experimentovala: napadlo ma tofu nastrúhať k zemiakom a urobiť tak placky. To aby som tých bielkovín dodávala aj tam, kde by ich inak nikto nečakal. 
Dva väčšie zemiaky nastrúhané na jemno som zmiešala s celým údeným tofu, ktoré sa dalo postrúhať len nahrubo, pridala som dva veľké pretlačené strúčiky cesnaku, jedno vajce,soľ a čierne mleté korenie. Zo zemiakov som po strúhaní vytlačila šťavu, v plackách nerobí dobrotu. Aj tak som ešte musela pridať trocha múky, aby vzala na seba prebytočnú tekutinu.
Počas praženia placiek som otvorila jeden hustý biely jogurt(vraj grécky), osolila som ho len akomak. A ešte sa mi žiadal aj šalát. Ten som natrhala a pokvapkala citrónovou šťavou. Placky sme si namáčali do jogurtu a zajedali kúskami čerstvého šalátu. 

Žiadne komentáre: