piatok 2. januára 2015

Syrovo-šunková pizza

Po Vianociach plných všakovakých mäsových aj sladkých dobrôt sa mi žiada čosi iné. Rýcho hotové, chutné a také, čo mám počas roka častejšie. Celkom obyčajná pizza
 Nie pravá talianska, to nie. Taká naša, domáca. Z kysnutého cesta, na tenko vyvaľkaná, šunková so syrom, taká do chrumkava upečená. Mňám! Ešteže jej príprava netrvá veky,
 ale práve toľko, aby nás na ňu neprešla chuť;-)

V mise s hrnčekom hladkej múky som rozmiešala polovičku kávovej lyžičku soli, trocha menej cukru, nadrobila som tam tretinku kocky droždia, naliala polievkovú lyžicu oleja a máličko teplej vody. Cesto som začala miešať vareškou, postupne som po troškách nalievala teplej vody, vždy len toľko, aby ju múka vsiakla. Keď už bola múka všade mokrá a cesto sa začalo ťahať za vareškou, začala som ho miesiť rukou. Jednou. Pri miesení kysnutého cesta mi často napadne bývalá spolužiačka Denisa, ktorá na praxi strčila do vandlíka obe ruky a miesila tak:-) Pre nás ostatných to bola komická situácia, jej až tak do smiechu nebolo, tuším sa aj urazila:-)Ono sa to lepšie miesi jednou, druhá totiž pridržiava vandlík, pretože cesto je sprvu lepivé a dosť ťažko sa s ním manipuluje. Po tom, ako je dobre premiesené, čo značí dobre poprevracané, prevzdušnené a vyťahané, ho treba posypať troškou múky a nechať zakryté čistou utierkou na teplom mieste podkysnúť.  Moderná technika to môže samozrejme urobiť za nás, kuchynské roboty zamiesia cesto rýchlo a bezbolestne. Sú vítané hlavne ak robíme viac cesta. V lete zvyknem zakrytú misu dať na slnko, v zime na radiátor, či do mierne predhriatej a vypnutej rúry. Nesmie byť horúca, len teplá, aby sa cesto neprehrialo. Keď cesto zdvojnásobí svoj objem, presunieme ho na pomúčenú podložku a vyvaľkáme na tenučko. Potrieme zmesou paradajkového pretlaku, pretlačeného cesnaku a oleja. Ponakladáme na ňu všetko, na čo máme chuť, či skôr, čo nám núka chladnička:-)
Rúra sa už v tom čase musí zapnúť na 230°C. To je správna teplota pre pečenie pizze. Nezabudnite na oregano, prosím. Bez neho nebude pôžitok taký intenzívny. Naša pizza bola obložená kvalitnými plátkami šunky a nastrúhanou mozarellou. Upiekla sa za necelých 10 minút. Presne tak, ako ju máme radi.
Nech sa aj vám vydarí!




Žiadne komentáre: