piatok 9. januára 2015

Kyjevský krémeš         
                                                 

Tento zákusok som piekla na deň presne pred rokom, prezradila mi to dátumovka na fotke pri dnešnom prezeraní svojho albumu. Aj keď je trochu pracnejší, je vynikajúci a preto sa ho určite oplatí pripraviť.

Suroviny k príprave cesta:
 45 dkg hladkej múky, 20 dkg práškového cukru, 25 dkg posekaného masla, 1 prášok do pečiva (PDP), 4 žĺtka a pár lyžíc kyslej smotany
Na potretie cesta:
4 bielka, marhuľový lekvár, 25 dkg posekaných alebo nahrubo mletých orechov
Krém:
4 polievkové lyžice(PL) polohrubej múky, 4 dcl mlieka, 1 žĺtok, 25 dkg masla, 25 dkg práškového cukru

Mala som obdobie, keď som obchádzala recepty, v ktorých trebalo veľa vaľkať. Nedarilo sa mi vyvaľkať ho dosť natenko, alebo som nevystihla správny tvar. Dnes sa na tom už len pousmejem, vekom prichádza aj viac trpezlivosti a prvý pekne vyvaľkaný plát cesta je zárukou tých ďalších. 

Kyjevské rezy či krémeš sú z krehkého cesta, múka sa premieša s práškom do pečiva a cukrom, rýchlo sa rozdrobí s posekaným maslom a naposledy sa do tejto drobenky pridajú žĺtka a toľko smotany, aby bolo cesto ľahko tvarovateľné, nelepivé. V tomto prípade 2-3 polievkové lyžice. Dobre sa prepracuje.
    Hotové cesto zvyknem odvážiť vcelku a potom ho rozvážim na potrebný počet kusov, aby boli čo najviac podobné veľkosťou. Najlepšiu službu nám pri tom urobí digitálna kuchynská váha. Mám takú šikovnú, ktorá má misku a váži nielen gramy ale aj mililitre, takže do nej kľudne nalejem povedzme mlieko a udá mi jeho objem.
   Takže cesto som rozvážila na 4 rovnaké kusy a vyvaľkala na čo nejtenšie obdĺžniky na dopredu postrihané papiere na pečenie. Ak by ste sa stretli niekedy s veľmi lepivým cestom, odporúčam vaľkať cez papier na pečenie(teda zvrchu aj odspodu je papier), netreba potom zbytočne podsypávať múkou a prenos na plech je tiež veľmi zjednodušený.

4 bielky so štipkou soli som vyšľahala do tuhého snehu a zmiešala s pár polievkovými lyžicami marhuľového džemu. Tento sneh som natrela na pripravené cestá. Každé cesto som potom posypala posekanými orechami. Mala som šikovnú pomocníčku, menšiu dcérku.
Rúra sa mi medzičasom vyhrievala na 180°C.  Ak máte teplovzdušnú, pečte na 160°C a môžete dať piecť dva plechy naraz, bude to rýchlejšie. Každá várka sa má piecť 12-13minút, nie moc vysušiť, treba to sledovať.

Na krém bude potrebné uvariť v mlieku rozmiešanú múku a žĺtok. Po úplnom vychladnutí tejto kaše ju spojíme s maslom vyšľahaným s práškovým cukrom. 
Vzniknutý krém rozdelíme na tri časti a budeme ním spájať upečené pláty cesta.
Na vrch už nenatierame nič.
 Okraje budeme vyrovnávať až na druhý deň, po zmäknutí, aby sme cesto zbytočne nepolámali, lebo je ešte tvrdé. Takže, milí a zlatí, na ochutnávku si treba počkať aspoň celú noc, kým cesto od krému zmäkne.
A ešte jedna rada na záver:
Nedávajte cesto do chladničky hneď, maslo v kréme by stuhlo ešte pred tým, ako by ho začalo cesto nasávať. Takže až po pár hodinách;-)


2 komentáre:

radosť povedal(a)...

och..nemôžem takéto dobroty piecť..no chuť mám čo len jeden kúsok pre ochutnávku zjesť..si veľmi šikovná žienka..o tvojom kulinárskom umení vysoká je moja mienka..pri tvojich receptoch mám radosť..:-)

Iveta Lencse povedal(a)...

Konečne mám radosť aj ja, ďakujem;-)