streda 29. decembra 2021

Bugaci húsgombóc leves -  Polievka s mäsovými guľkami z Bugacu



Táto polievka je tradičná v oblasti maďarského Bugacu, no má, tak ako mnoho iných jedál viacero variácií. No len čo sa drobností týka, ako napr. niekde dávajú do guliek k mäsu krupicu, niekde múku a inde strúhanku.
Je to sýta, lahodná polievka vhodná pre hladošov najmä v studenom ročnom období. Dobre prehreje telo aj dušu.
Tip na ňu som uvidela vo videu, kde pripravujú tradičné jedlá maďarskej kuchyne a hneď ma aj dostala.
Príležitosť na prípravu som si našla v tomto medzisviatočnom období, keď polievka dobre padne a k nej netreba ani druhý chod, alebo ak, tak len nejaké cestovinky - ľahké jedlo. 
 
suroviny: 2 mrkvy, 1 petržlen, 1 veľká cibuľa, 1/2 zeleru, 1/2 kalerábu, kúsok údenej slaniny, 20dkg údeného pliecka, 30dkg mletého bravč.pliecka, 3 l mäsového vývaru,1 PL masti, 2 strúčiky cesnaku, mletá červ.paprika, čierne mleté korenie, estragón, petržl.vňať, soľ, 2 PL kyslej smotany, 1 PL strúhanky

príprava:
robím rada fotodokumentáciu, pretože často fotka prezradí viac ako podrobný text. Ako prvé treba pomlieť bravč.mäsko, ochutiť ho soľou, korením,  pretlačeným cesnakom a petržl.vňaťou, aby sa chute mali čas dobre poprepájať. Až pred vkladaním do polievky pridáme strúhanku.
Slaninu pokrájame nadrobno a vyškvaríme na lyžici masti, potom škvarky povyberáme a uložíme bokom. Na výpek postupne hádžeme pokrájanú očistenú cibuľu a ostatnú zeleninu a opekáme ju za občasného miešania.
Keď je v hrnci všetka zelenina, pokrájame k nej údené pliecko.
Zalejeme ho vývarom, okoreníme čiernym mletým korením a solíme len opatrne, lebo slaná je slanina, údené a aj guľky. Ja som do vývaru vrátila aj opečenú slaninku. Niekde ju podávajú chrumkavú do taniera. Ochutíme estragónom a varíme všetko asi 25 minút, až je všetko dobre mäkké.
A ide sa formovať malinké guľky do vriacej polievky. Robila som ich asi ako polovičky vlašských orechov, také na jednu lyžicu. Ešte z predošlého zamestnania mám vo zvyku všetko rátať, tak tu som si tiež počas ich hádzania všimla, že si vravím štyri jedna, štyri dva...až ich bolo skoro päťdesiat:-)
Guľkám stačí desať-dvanásť minút, u mňa sa varili aj trochu viac.
Nakoniec polievku ochutnáme, či je dosť dobrá a pridáme už len smotanu rozmiešanú v hrnčeku s jednou naberačkou horúcej polievky. Ak ostala petržlenová vňaťka, dáme ju ešte do hrnca a máme hotovo.
Je to typ jedla, ktorý státím naberá na chuti, takže urobte si dostatočné množstvo, aby ostalo aj na druhý deň. U nás zožala veľký úspech. Verím, že bude chutiť aj vám.



PRAJEM   VÁM  ŠŤASTNÝ  NOVÝ  ROK  2022














Žiadne komentáre: