sobota 7. februára 2015

Makovo-jablková roláda z tvarohového cesta

Iste poznáte ten pocit, keď máte niekoľko surovín na prípravu koláča, ale ani jeden dostupný recept sa vám nepozdáva. Vtedy ja čakám, kým ma kopne kuchárska múza:-)
Myšlienka na tento dnešný koláč sa mi vykresľovala dva dni. 

 Vedela som, že chcem niečo tvarohové, makové, prípadne aj jablkové. A najlepšie nekomplikované, bez kopy riadov a pomôcok. Tak sa pozrite, ako som dopadla:
V jednom recepte, ktorý mám na Vareche http://varecha.pravda.sk/recepty/okruhly-tvaroznik-s-jablkami-fotorecept/54888-recept.html, je výborné tvarohové cesto, vlastne piškóta s tvarohom a celozrnnou múkou. Je to veľmi jemné a chutné cesto, už pri jeho príprave som si povedala, že ho určite použijem častejšie. Tentokrát som nemala celozrnnú špaldovú ale pohánkovú hladkú múku, rozhodla som sa preto experimentovať. 
Dávky surovín som o niečo zvýšila, keďže plech je objemovo väčší ako okrúhla forma. 
Suroviny na cesto:

3 vajcia
3 PL kryštálového cukru
350g jemného tvarohu
1 PL kokosového oleja alebo rozpusteného masla
6 PL pohánkovej hladkej múky (alebo akejkoľvej inej múky)
pol lyžičky prášku do pečiva

Žĺtka som vymiešala s cukrom šľahačom skoro do biela, pridala som tekutý kokosový tuk, tvaroh izbovej teploty, pohánkovú múku, v ktorej bol dôkladne premiešaný prášok do pečiva a nakoniec už len zľahka - obracaním - tuhý sneh z bielkov.
Cesto som rozotrela pomocou tejto stierky na plech(30x34cm) vystlaný pečiacim papierom. Je logické, že ak dáte väčší plech, budete mať cesto tenšie, ak dáte plech menší, budete mať cesto hrubšie. Toto je asi tak optimálna hrúbka pre rolády. Niekedy mám neposlušný papier na pečenie, pri vpratávaní do plechu sa mi zdúva, nie a nie držať formu, akú chcem. Ak tam mám naliať ťažké cesto, sám sa pod jeho ťarchou upraví, ale toto cesto je ľahké, mala som obavy, že neudrží papier na svojom mieste. Maslovačkou som teda jemne potrela plech pod papierom olejom a papier sa naň akoby prilepil. A bolo po probléme:-)
Rúra sa mi predhrievala na 180°C. Nikdy ju nezabudnite zapnúť radšej skôr, aby cesto, hlavne takéto so snehom dlho nečakalo, neprospeje mu to. 
Teraz ale muselo ešte chvíľu počkať. Nasypala som naň totiž hneď aj plnku, čím som si ušetrila robotu s dodatočným plnením rolády po upečení. Ešte nikdy som to takto nerobila, bola som plná očakávania, či sa koláč podarí.
Takže plnka:

170g mletého maku
30g práškového cukru
4 očistené jablká
40g roztopeného masla

Mak som mala dopredu namletý, len som si odvážila podľa úsudku potrebné množstvo a zmiešala som ho s práškovým cukrom. Rukou som ho porozsýpala po ceste. Pre istotu som ho pokvapkala roztopeným maslom(asi 40g). Možno by ten mak nebol suchý ani bez tuku, dúfala som, že strúhané jablká mu dodajú šťavu, ale koniec-koncov, roztopené maslo dodá koláčom nezameniteľnú chuť aj vôňu. Štyri menšie jablká postrúhané nahrubo úplne stačili pokryť makovú vrstvu.

Koláč som vkladala do rúry zakrytý alobalom. Mal tam byť okolo 40 minút, nechcela som, aby jablká preschli skôr, ako sa prepečie spodná tvarohová vrstva.
Po 30 minútach pečenia som alobal odstránila, skontrolovala spodok koláča a nechala ho dopiecť už nezakrytý ešte 10 minút. To práve stačilo na odparenie prebytočnej nahromadenej tekutiny a úplné prepečenie cesta. Následná previerka skončila dobre:
Hneď po vybratí z rúry som koláč spolu s papierom zošuchla z plechu a na pracovnej doske pomocou rukavíc stočila aj s papierom do rolády zo širšej strany. Nechala som ju chladnúť.
Zatiaľ som sa venovala malej dcérke, v poslednej dobe mi hranie scénok s bábikami Barbie naplní každú voľnú chvíľu:-) 
Roláda bola ešte vlažná, keď som ju opatrne vykrúcala, jablká sa našťastie prilepili na papier len v nepatrnom množstve, ľahko som ich príborovým nožíkom vracala na makovú plnku. Zaraz po odstránení papiera som ju znova, ale na tesnejšie, stáčala späť do rolády.
Takto som ju nechala úplne vychladnúť
To čakanie, kým vysvitne, či som sa rozhodla správne, sa končí. Maďari na to majú výraz: " Most ugrig a majom a vízbe" čiže "teraz skočí opica do vody" . Pointa je asi v tom zmysle, či sa opica utopí, či prežije. Tu a teraz: či sa koláč vydaril a či poputuje vtáčikom.

Nebudem vás napínať, vidíte, že som ho aj pokrájala, takže vtáčiky budú jesť čosi iné:-)
Už po ochutnaní prvého kúska som sa veľmi potešila. Cesto je vynikajúce, ľahké, vláčne. Myslím, že s akoukoľvek múkou by sa vydarilo. Navyše, pohánkovú múku tu vôbec necítiť kvôli jej malému množstvu a tvarohu. To len pre tých, čo ju moc nemusia. My ju jeme kvôli silnejším cievam a žilám.
Mak nie je suchý, ani presladený, jablká dodali sviežosť a šťavnatosť. Takže som spokojná. Rodine tiež chutí, a nie je ho málo. Málo bolo len riadu, čo som použila. V podstate som umývala len tri misky: z váhy, zo snehu, z piškótovej hmoty, strierku, šľahacie metličky, škrabku na jablká, strúhadlo a plech. Úplne pohodové pečenie. A teraz ma pri pohľade na ten obrázok napadlo, že by sa dalo obrátiť garde: dať makovú piškótu, na ňu strúhané jablká a potom tvarohovú plnku. Alebo jablkovú piškótu s tvarohovou a makovou plnkou... Čo poviete?

2 komentáre:

jarmila povedal(a)...

Roláda vyzerá veľmi lákavo. Hneď by som si dala.

Iveta Lencse povedal(a)...

:-) potešili ste ma, vďaka